În ultimii ani s-a tot vorbit despre modificarea legii achizițiilor publice în așa fel încât să nu se mai creeze tot felul de confuzii și situații absurde, cum este cazul proiectelor blocate de „contestatarii de serviciu” sau de contractorii neserioși, care își bat joc de lucrări. De asemenea, s-a constatat că sistemul românesc de achiziții publice a fost afectat de numeroase nereguli, conflicte de interese și riscuri de corupție. Nu este concluzia noastră, ci a Comisiei Europene, care a punctat că, în multe cauze, atât autoritățile, cât și societățile private nu au respectat în integralitate legislația în vigoare.
NEREGULI Pentru a arăta dimensiunea jafului din achizițiile publice, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a publicat un raport în care precizează că a anulat, anul trecut, proceduri de atribuire aferente achizițiilor publice în valoare de 575,5 milioane de euro (2,56 miliarde de lei). Totodată, CNSC a admis contestații formulate de firme în cuantum total de 3,3 miliarde de euro (14,65 miliarde de lei). Consiliul precizează că a primit în 2015 2.559 de contestații formulate de companii în cadrul procedurilor de atribuire a contractului de achiziție publică, din care 429 (16,76%) au vizat documentația de atribuire, iar 2.130 (83,24%) au fost îndreptate împotriva rezultatului procedurii. Totodată, 662 (25,87%) dintre contestații au fost pentru proceduri de atribuire a contractelor de achiziție publică finanțate din fonduri europene, iar 1.897 (74,13%) pentru proceduri finanțate din fonduri publice interne. Potrivit Consiliului, contestațiile depuse anul trecut de companii au vizat proceduri de atribuire având ca obiect execuția de lucrări - 888 (34,7%), furnizarea de produse - 816 (31,89%) și prestarea de servicii - 855 (33,41%).