Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) vrea management privat la companiile din subordine. Nimic nou, căci despre acest subiect se discută de ceva vreme. Totuşi, vestea venită în mod oficial i-a pus pe unii directori în faţa faptului împlinit cam brusc, iar informaţiile pe care le deţin privind paşii în care planul MTI va fi pus în aplicare sunt confuze şi insuficiente. Ieri, MTI a transmis un comunicat de presă prin care se arăta că, în urma unei licitaţii publice, a mandatat asocierea PwC - D&B David şi Baias - George Butunoiu să recruteze managementul superior pentru companiile din subordine care au o cifră de afaceri mai mare de 7,3 milioane euro. Potrivit MTI, decizia este în conformitate cu prevederile OUG nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice şi îi vizează pe directorii generali şi membrii consiliilor de administraţie. „Acţiunea face parte din proiectul „Suport pentru punerea în aplicare a unei strategii generale în sectorul de transport şi infrastructură”. Recrutarea managementului superior se face pentru următoarele Companii Naţionale (CN): CN Căi Ferate CFR SA (CFR Infrastructură), CN Transporturi Aeriene Române TAROM SA, CFR Călători SA, CN Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA, Metrorex SA, CN Aeroporturi Bucureşti SA, CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (CNAPMC) SA, CN Administraţia Canalelor Navigabile SA, Aeroportul Internaţional Timişoara „Traian Vuia” SA şi Telecomunicaţii CFR SA. Potrivit managerului zonal al PwC România, Vasile Iuga, procesul de recrutare ar trebui finalizat pânã la sfârşitul acestui an. “În total, vor fi recrutaţi mai mult de 50 de manageri privaţi: 10 directori generali şi 43 de membri ai consiliilor de administraţie”, a mai precizat Iuga.
REGIONALELE NU SUNT VIZATE Potrivit directorului CFR Infrastructură Constanţa, Dorin Maer, schimbarea conducerii nu va afecta regionalele de căi ferate. „Este vorba despre conducerea Companiei. Este bine că se apelează la managementul privat, dar depinde de regulile jocului şi de gradul de libertate oferit conducerii private privind manevrarea banilor, a investiţiilor etc. Dacă managerul privat va avea toată libertatea de a decide traseul banilor, bineînţeles, proiectele sale fiind sustenabile, atunci va fi bine”, a explicat Dorin Maer. Scopul principal pe care managerul ar trebui să se concentreze este PROFITUL!
DOAR PENTRU COMPANIILE CARE MERG ÎN PIERDERE? Directorul CNACN, Daniel Georgescu, este de părere că „instalarea” managementului privat ar trebui să vizeze doar companiile care merg în pierdere, nu şi pe cele care aduc profit, aşa cum este şi instituţia pe care o reprezintă. „O astfel de măsură era indicată pentru companiile care sunt pe minus. Pentru cele care înregistrează profit, nu cred că era indicată. Totuşi, Ordonanţa 109 trebuie respectată pentru că face parte dintr-o convenţie cu UE şi FMI, pe care ţara noastră şi-a asumat-o”, a mai precizat Daniel Georgescu. Ca şi Administraţia Porturilor Maritime, CNACN este o companie de stat care merge pe profit. Potrivit directorului ei, la 1 iulie, profitul era de aproape trei milioane lei, iar traficul, în primele şase luni ale anului, crescuse cu 28%.
SINDICALIŞTII AVERTIZEAZĂ Sindicaliştii CNAPMC susţin că trebuie stabilite termene exacte între ei şi noua conducere venită din afară. Ei afirmă că, în primul rând, trebuie să se respecte contractul colectiv de muncă pe toată durata valabilităţii sale. În caz contrar, protestele sindicaliştilor vor fi reluate. Dacă totul va fi făcut ca la carte, „un management privat este binevenit pentru că ar duce la depolitizarea conducerii companiilor statului”, au subliniat sindicaliştii din CNAPMC.