Activitatea navală, în mîinile operatorilor de trafic

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Activitatea navală, în mîinile operatorilor de trafic

Social 04 Decembrie 2006 / 00:00 683 accesări

Serviciul Dirijare Trafic (VTS) din cadrul Autorităţii Navale Române (ANR) este creierul activităţii portuare, fiind similar turnului de control din aeroporturi. În permanenţă există trei operatori VTS care dirijează navele la intrarea sau ieşirea din Portul Constanţa, astfel încît vasul să efectueze manevra în condiţii de siguranţă. Totodată, în perioada suspendării manevrelor portuare din cauza condiţiilor hidro-meteorologice nefavorabile, operatorii de trafic avertizează continuu navele aflate în marş, în radă sau la cheu, cu privire la situaţia meteo, dispun măsuri suplimentare de siguranţă, monitorizează activitatea navelor, iar în caz de necesitate, dirijează şi acordă asistenţă comandanţilor sau, după caz, piloţilor aflaţi la bord. „Noi supraveghem ca toate navele să respecte regulile de manevrare şi indicaţiile noastre, astfel încît să nu apară situaţii periculoase de apropiere între ele sau, mai rău, de coliziune. De asemenea, comunicăm ora de luare la bord a pilotului care ghidează nava către cheul unde trebuie să acosteze. Operatorii de trafic supraveghează şi navele care nu intră în porturile maritime româneşti, dar care folosesc zona de ancoraj, respectiv rada exterioară“, a declarat unul dintre operatorii VTS, Cătălin Taţiuc. El a adăugat că orice manevră efectuată este notată în registre speciale, iar datele navei care intră sau iese din port sînt introduse în baza electronică de date.

Lista neagră

În momentul în care comandantul unei nave solicită permisiunea de a intra în Portul Constanţa, operatorii introduc datele navei în baza de date şi o verifică dacă aceasta figurează sau nu pe „lista neagră”. „Navele care sînt sub standard şi care au două reţineri consecutive în porturile româneşti primesc interdicţie de a mai opera la noi şi sînt trecute pe aşa numita . În această situaţie, noi verificăm fiecare navă după nume, pavilion şi numărul IMO“, a spus Taţiuc. O navă îşi poate schimba numele sau pavilionul de nenumărate ori, însă numărul IMO rămîne acelaşi. „De curînd, am avut o situaţie în care o navă care figura pe lista neagră a solicitat permisiunea de a intra în port, după ce îşi schimbase numele şi pavilionul. Totuşi, a fost depistată în timp util şi i s-a cerut să plece la operare în alt port“, a spus operatorul de trafic.

Probleme de comunicare

Ofiţerii VTS se confruntă cu tot felul de probleme. Situaţii dificile apar cînd condiţiile meteo sînt nefavorabile - vizibilitate redusă, intensificări de vînt - iar navele nu-şi mai menţin poziţia fixă în ancoraj. Totuşi, ei apreciază că cele mai mari probleme care pot apărea la dirijarea unei nave sînt cele de comunicare, atunci cînd comandantul navei nu cunoaşte limba engleză. „Cînd ai o navă cu echipaj rus, georgian, arab, turc sau sub orice pavilion de complezenţă pe care trebuie să o aduci la cheu în siguranţă este foarte greu, pentru că cei de la bord nu cunosc limba engleză şi, în consecinţă, nu înţeleg comenzile pe care noi le dăm. Totuşi, cele mai mari probleme de comunicare le avem cu echipajele formate din cetăţeni turci. Uneori se întîmplă ca aceste nave să nu aibă radare performante în dotare sau să nu le aibă în funcţiune şi iar se creează momente de tensiune pînă cînd acestea acostează“, a spus un alt operator de trafic, Sorin Olteanu.

Taguri articol


12