Guvernul va introduce, prin noul Cod Fiscal, un sistem forfetar de impozitare (sau impozit în sumă fixă - n.r.) pentru activităţile economice insuficient fiscalizate, cu menţinerea principiilor cotei unice de impozitare, şi va aplica o strategie bugetară de o mai mare austeritate şi eficienţă a cheltuielilor publice curente. Pentru asigurarea resurselor bugetare aferente investiţiilor şi susţinerii sectoarelor economice cu valoare adăugată mare, Guvernul are în vedere consolidarea semnificativă a politicii bugetare şi implementarea, începînd cu următorul ciclu bugetar, a unui cadru fiscal obligatoriu pe termen mediu, prin care să se realizeze ex-ante conexiunea între politicile publice prioritare, obiectivele acestora şi resursele bugetare, se arată în varianta actualizată a Programului de convergenţă, ediţia 2008. În documentul care include prognoza economică pentru perioada 2008-2011 şi care urmează să fie transmis Comisiei Europene se apreciază că noul Cod Fiscal va îmbunătăţi predictibilitatea sistemului fiscal. \"Principiile cotei unice de impozitare vor fi menţinute, de asemenea vor fi reglementate prin Codul Fiscal contribuţiile de asigurări sociale şi se va introduce un sistem forfetar de impozitare pentru activităţile economice insuficient fiscalizate\", se arată în document. Executivul mai arată că, avînd în vedere constrîngerile fiscale din actualul context economic, strategia bugetară are în vedere o mai mare austeritate şi eficienţă a cheltuielilor publice curente. Noul Cod Fiscal va fi aprobat pînă la 31 martie, urmînd să fie aplicat de la începutul anului viitor. Legea privind Codul Fiscal a fost aprobată de Parlament la sfîrşitul anului 2003 şi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2004, fiind modificată de mai multe ori în ultimii ani, prin proiecte de lege sau ordonanţe de urgenţă.
Ce este impozitul forfetar?
Introducerea impozitului forfetar ţinteşte reducerea considerabilă a motivaţiei pentru evaziune fiscală (cel puţin din punctul de vedere al impozitului pe profit). Măsura pare benefică mai ales pentru întreprinzatorii mici şi mijlocii, întrucît aceştia nu vor mai trebui să stea tot timpul cu ochii pe deconturi pentru a reduce valoarea profitului. Resursele vor fi îndreptate exclusiv în direcţia creşterii profitului scriptic. Se ştie că foarte multe întreprinderi mici nu pot accesa credite pentru că au fost nevoite să reducă artificial valoarea impozitului pe profit şi nu îndeplinesc astfel criteriile de bonitate. Cînd s-a mai încercat în anii anteriori introducerea impozitului forfetar, principalii beneficiari propuşi erau întreprinderile mici şi mijlocii, dar acum Executivul nu a menţionat pentru ce activităţi economice va fi valabil impozitul în sumă fixă. În varianta anterioară de calcul a impozitului forfetar (conturată în anul 2001 şi niciodată detaliată, clarificată şi aplicată - n.r.), cei care ar fi ales noul tip de impozitare li s-ar fi calculat o cotă de 3% din cifra de afaceri a anului anterior. Suma rezultată ar fi reprezentat cifra de referinţă pentru impozitul de plătit pe anul în curs. Plata impozitului pe anul curent ar fi urmat să se facă trimestrial, ca şi pînă acum. După încheierea anului, cînd vor fi fost cunoscute veniturile efective ale firmei, se proceda la o regularizare. Plafonul cifrei de afaceri pentru care se poate aplica teoretic impozitul forfetar este de 2 miliarde de lei, dar există propuneri ca suma să fie ridicată la 6 miliarde lei. Microîntreprinderile care depăşesc nivelul de 2 miliarde lei venituri nu pot opta în primă fază pentru noul sistem de impunere. Contabilitatea firmelor care vor alege impozitul forfetar va putea fi ţinută în partidă simplă, ceea ce ar trebui să reducă foarte mult munca şi costurile consacrate acesteia.