Adaptabilitate la vremuri grele. Investiţiile în învăţământul superior sunt necesare, dar în contextul actual, de austeritate bugetară, este necesară mai ales optimizarea resurselor şi adaptarea sistemelor de educaţie la pieţa muncii, apreciază Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), în raportul său anual asupra educaţiei, dat publicităţii ieri. În actualul context, de austeritate bugetară, se constată o mare nevoie de eficienţă în răspunsul sistemelor de educaţie la cererea de competenţe de pe piaţa muncii, care evoluează rapid”, afirmă secretarul general al OCDE, Angel Gurria. Astfel, este necesar ca ţările să găsească noi mijloace să genereze un mai bun randament al investiţiilor în educaţie. Este însă îngrijorătoare constatarea că, în ultimul deceniu, în numeroase ţări s-a înregistrat o creştere semnificativă a cheltuielilor pe cap de elev / student, fără a se înregistra şi o ameliorare a calităţii rezultatelor învăţării. Secretarul general al OCDE nu a dat publicităţii numele acestor ţări.
Piaţa muncii absoarbe forţa de muncă tânără. Există tot mai multe avertismente că pe viitor nu se va mai măsura reuşita sistemelor de educaţie ţinând cont de nivelul cheltuielilor alocate de ţări acestui domeniu sau după nivelul de obţinere a diplomelor, ci după rezultatele atinse şi impactul asupra progresului economic şi social. Raportul, care reuneşte date din 2007 şi 2008, prezintă situaţia în toate cele 31 de ţări membre ale Organizaţiei, dar cuprinde şi date despe situaţia din Brazilia, Rusia şi, pentru prima dată, despre situaţia din China, India şi Indonezia. Acesta arată că proporţia absolvenţilor de învăţământ superior a crescut puternic în ultimii 15 ani, trecând de la 20%, într-un anumit grup de vârstă, în 1995, la aproximativ 40% în prezent. Piaţa de muncă a reuşit să absoarbă toţi aceşti noi calificaţi. Circa 75% dintre aceşti tineri ocupă locuri calificate de muncă. În medie, în ţările OCDE, indiferent că este vorba despre imigranţi sau locuitori ai ţării, şansele de a găsi un loc de muncă ale celor care deţin o diplomă de studii superioare sunt aceleaşi. În schimb, în lipsa unei diplome, riscul şomajului în cazul unui imigrant este mult mai ridicat decât în cazul unui nativ.