Procurorul care conduce ancheta internaţională asupra doborârii zborului MH17 în estul Ucrainei, în iulie 2014, Fred Westerbeke, a anunţat luni că finalizarea acesteia va mai necesita timp. După ce a informat rudele victimelor despre anchetă, Westerbeke a promis finalizarea cercetărilor cât mai rapid posibil, ”având în vedere frustrarea familiilor”. O anchetă civilă condusă de olandezi a conchis că avionul companiei Malaysia Airlines care efectua zborul MH17, cu 298 de persoane la bord, a fost doborât de o rachetă de tip sol-aer Buk, de fabricaţie rusească. Grupul de cercetare Bellingcat a acuzat săptămâna trecută că soldaţi şi ofiţeri ruşi sunt implicaţi în lansarea rachetei sau ştiu cine a lansat-o. ”Olanda a primit toate informațiile disponibile SUA pentru ancheta asupra prăbușirii zborului MH17”, au anunțat, luni, anchetatorii, după o întâlnire cu rudele victimelor. Acestea și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu stadiul anchetei, în special după o controversă legată de presupusa lipsă de partajare de către Washington a informațiilor sale. ”Aproape 200 de rude ale victimelor au fost prezente la această ședință de informații, însă nu am avut să le spunem mare lucru fără să punem ancheta în pericol”, a adăugat Fred Westerbeke, care lucrează alături de anchetatori din Australia, Belgia, Malaezia și Ucraina. El a repetat că se așteaptă să poată dezvălui, la vară, locul exact al tirului și tipul de rachetă.
Aproape două treimi dintre cele 298 de persoane ucise la bordul avionului Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines, care zbura la 14 iulie 2014 de la Amsterdam spre Kuala Lumpur, erau olandezi. O anchetă internațională asupra cauzelor prăbușirii zborului MH17, coordonată de Olanda, a afirmat în octombrie că asupra avionului a fost trasă o rachetă sol-aer de fabricație rusească, dintr-o zonă aflată sub controlul separatiștilor pro-ruși. În paralel, ancheta penală condusă de Fred Westerbeke este în curs de a identifica persoanele care se fac vinovate de prăbușirea avionului, însă numeroși experți se îndoiesc că autorii tirului cu rachetă vor fi arestați și judecați vreodată. La începutul lunii martie, premierul olandez, Mark Rutte, a îndemnat la răbdare parlamentarii care s-au arătat intrigați de lentoarea anchetei. Kievul și SUA afirmă că avionul a fost doborât de separatiști pro-ruși sprijiniți de Moscova. Kremlinul neagă aceste acuzații și susține că vina este a forțelor ucrainene.
ÎNCĂ UN MISTER Dispariția avionului Boeing 777 al companiei Malaysia Airlines (zborul MH370) la scurt timp după decolarea sa de la Kuala Lumpur cu destinația Beijing, având 239 de pasageri la bord, rămâne un mister, potrivit unui raport anual de anchetă publicat marți, la doi ani după dispariția sa. Până în prezent, epava MH370 nu a fost încă găsită, în pofida continuării cercetărilor în sudul Oceanului Indian, precizează raportul. Autoritățile australiene, care coordonează căutările epavei avionului pe o suprafață de 120.000 de kilometri pătrați în sudul Oceanului Indian, au anunțat că operațiunea se va încheia până în luna iulie. Avionul Boeing al companiei Malaysia Airlines a dispărut pe 8 martie 2014, la scurt timp după decolarea de la Kuala Lumpur cu destinația Beijing, și s-ar fi prăbușit în Oceanul Indian. Această dispariție este unul dintre cele mai mari mistere din istoria aviației civile.
Acesta este al doilea an consecutiv când anchetatorii nu dezvăluie niciun indiciu nou care să permită elucidarea misterului. Cu toate acestea, Australia și Malaezia afirmă că speră să găsească epava avionului.
Citește și:
S-a găsit epava avionului malaezian dispărut în 2014?!
Militari ruşi, implicaţi în doborârea zborului MH17 în Ucraina
Securitate sporită la companiile aeriene ruse pentru zborurile în 47 de țări, între care și România
Rusia a testat o rachetă intercontinentală
Anchetatorii zborului MH17, victimele unor pirați informatici, probabil spioni ruși