Băncile comerciale nu mai au voie să modifice contractele sau să introducă noi clauze fără aprobarea beneficiarului, exprimată într-un act adiţional. Dacă prevederea nu este respectată de bănci, clienţii au dreptul la rezilierea contractului cu instituţiile neconforme. Odată cu intrarea în vigoare a modificărilor legislative cerute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), băncile sînt obligate să menţioneze inclusiv în materialele promoţionale dacă dobînzile sînt fixe sau variabile. În ultimele şase luni ale anului, numărul reclamaţiilor primite de ANPC la adresa băncilor a crescut continuu, 14 instituţii bancare fiind amendate în total cu 150.000 lei, mai ales din cauza comisioanelor şi dobînzilor majorate peste noapte. Instituţiile financiare au de acum încolo mai multe obligaţii faţă de clienţi. Ele trebuie să le ofere acestora contractele de credit încă din faza pre-contractuală, împreună cu o simulare de costuri, trebuie să menţioneze în contract toate comisioanele percepute şi să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit. În cazul dobînzii variabile, băncile sînt obligate să prezinte indicii şi modul de calcul în funcţie de care variază aceasta. De asemenea, băncile trebuie să prezinte costurile totale ale creditului în orice formă de publicitate în care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situaţiile în care clientul nu cunoaşte dobînda anuală efectivă (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreşte să-l semneze. Totodată, băncile trebuie să închidă şi contul curent, aferent contractului de credit/depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile în care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care îl consideră închis odată cu achitarea integrală a creditului. Dacă aceste reguli nu sînt respectate, băncile pot fi amendate cu 5.000, pînă la 50.000 de lei. Bancherii spun că s-au conformat ordonanţei de urgenţă privind protecţia consumatorului în servicii financiare şi au modificat, de ieri, formularele de acordare a creditelor după noile reguli. Mai mult, ei au trimis la ANPC şi o serie de observaţii punctuale la care aşteaptă un răspuns cît mai curînd. ”Sînt unele întrebări care trebuie lămurite cu ANPC. Ar trebui să se rezolve pentru că, lăsate aşa, în coadă de peşte, sînt ambigue. Dacă nu-ţi răspunde clientul la scrisoare, nu ai voie să modifici contractul de credit. Însemnă că ne va răspunde ori de cîte ori îi spunem că modificăm în jos dobînda şi nu ne va raspunde ori de cate ori îi spunem că o să modificăm în sus”, a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Radu Graţian Gheţea.