CONDIŢII SPECIALE Lovitură sub centură pentru mii de comercianţi de pâine. Potrivit unui proiect de lege, pâinea noastră cea de toate zilele nu va mai putea fi vândută la orice colţ de stradă. Astfel, în scurt timp se va ajunge la situaţia de pe vremea comunismului, când existau magazine destinate exclusiv comercializării pâinii şi a produselor de panificaţie. Specialiştii spun că aproape 17.000 de puncte de vânzare a pâinii s-ar putea închide de la 1 ianuarie 2014, dacă autorităţile vor aproba rapid proiectul de Hotărâre de Guvern iniţiat de Patronatul din Industria de Morărit şi Panificaţie, care prevede ca pâinea să se vândă numai în magazine specializate sau în raioane organizate în acest scop în magazinele generale. Spaţiul destinat „raionului de panificaţie”, aşa cum este el numit în proiectul de lege, va avea o suprafaţă diferită în funcţie de dimensiunile magazinului. Cel mai mic va avea în jur de 1,2 metri pătraţi, iar cel mai mare poate să ajungă şi la 10 metri pătraţi. Vânzătorii vor folosi mănuşa de fiecare dată când vor lua un produs de la raft pentru a-l oferi clienţilor, iar pentru a încasa banii, vor fi obligaţi să aibă casă de marcat dedicată exclusiv produselor de panificaţie. Faptul că pâinea va fi comercializată doar în locuri speciale şi în hypermarketuri nu îi deranjează pe unii constănţeni, ba din contră, ei consideră că este o măsură bună. „Este mai bine aşa. Pâinea nu se va mai vinde „la negru“, ci legal. Astfel, comercianţii vor fi obligaţi să scadă din preţ”, a declarat Ion Dumitru, client. Un alt cumpărător spune: „Pâinea se vinde în condiţii precare la micile magazine. Când cumpărăm pâinea, vânzătoarele nici nu folosesc mănuşi. Este bună măsura asta, mai ales că unele mânuiesc şi banii, şi... pâinea”. Pe de altă parte, alţi constănţeni spun că nu este normal să nu mai existe pâine la buticurile de cartier. „Este absurd ca după o zi de muncă să mă duc până la hypermarket şi să stau la coadă pentru o pâine”, a mărturisit Corina Vlad, clientă.
CHELTUIELI SUPLIMENTARE Comercializarea pâinii în magazine specializate nu îi sperie pe brutari. Ei consideră că se vor adapta noilor cerinţe, chiar dacă vor fi nevoiţi să scoată din buzunare mai mulţi bani pentru a amenaja locuri speciale pentru vânzarea pâinii. „Este o măsură foarte bună. Pâinea nu ar trebui să se vândă laolaltă cu alte mărfuri, de la care poate împrumuta mirosuri. În plus, la ţară, un magazin este de cele mai multe ori un depozit de vechituri. Este mult mai igienic aşa”, a declarat brutarul-şef al unei unităţi de panificaţie din comuna Bărăganu, Marian Cocoş. El a precizat că preţul la pâine va scădea, întrucât vor fi eliminaţi intermediarii. „Pâinea va fi vândută direct din brutărie, ceea ce înseamnă că preţul va fi mai mic, nu se va mai vinde produsul la mâna a doua”, a spus Cocoş. În opinia lui Dan Gurgu, producător de pâine din localitatea Mihail Kogălniceanu, dispariţia pâinii din magazinele de cartier îi va obliga pe producători să-şi deschidă puncte specializate pentru desfacerea produselor. „Vom fi nevoiţi să ne deschidem magazine proprii, ceea ce înseamnă cheltuieli suplimentare. Pentru un producător mare, acest lucru nu este o problemă, însă pentru unul mic, da. Găsirea unui spaţiu, angajarea unei persoane care să se ocupe de vânzarea pâinii implică un efort financiar mare”, a declarat Gurgu.
BUTICURILE DE CARTIER, ÎN PERICOL Cei mai afectaţi de această propunere legislativă sunt micii comercianţi. Ei vor fi nevoiţi să se adapteze noilor cerinţe sau să renunţe la micul lor profit din comerţul cu pâine. „Vom fi dezavantajaţi atât noi, cât şi clienţii. Profitul nostru va scădea, pentru că un client, când vine să cumpere o pâine, mai ia şi o apă, un detergent sau un pachet de ţigări. O astfel de măsură ne va duce la faliment”, este de părere un agent economic. Un alt comerciant a spus că profitul lui din vânzarea pâinii este mic, însă cu acesta îşi plăteşte un salariat: „La 300 de pâini pe zi, câştigul meu este de 60 de lei. Dacă nu voi mai vinde pâine, se va vedea clar în profit”. Vicepreşedintele Patronatului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii Constanţa, Adriana Arghirescu, consideră că o asemenea măsură va duce la dispariţia multor magazine de cartier. „Comercianţii de cartier care au posibilitatea să vândă şi pâine nu au un adaos comercial semnificativ. Ei fac acest lucru numai pentru a-şi îmbogăţi oferta şi a fi mai aproape de clienţi. Va fi şi în dezavantajul consumatorilor, pentru că vor fi obligaţi să meargă la kilometri depărtare, la magazine tip hypermarket, pentru a putea cumpăra o singură pâine. După părerea mea, aceasta este a doua lovitură de proporţii pe care o primesc jucătorii mici din domeniul comercial, după măsura pe care au susţinut-o autorităţile, de a lăsa să se construiască hypermarketuri în mijlocul oraşului. În ritmul ăsta, în câţiva ani nu vor mai exista magazine mici. Retailul va dispărea şi va fi concentrat în lumea marilor jucători”, a declarat Arghirescu. Pe de altă parte, potrivit proiectului, prin această măsură se urmăreşte eliminarea evaziunii fiscale, care în prezent este estimată până la 80% din piaţa pâinii. Şi, evident, nu trebuie uitate nici măsurile de igienă, care trebuie să recunoaştem că în unele unităţi chiar nu sunt respectate.