Aeroportul Internațional din Tuzla poartă, de la 1 aprilie, numele primului său comandant, marele aviator Alexandru Podgoreanu. El a fost cel care, în 1967, a avut ideea mutării bazei AVIASAN de la Constanța la Tuzla, într-o perioadă grea pentru aviația sanitară, când chiar se punea problema desființării. Anunțul a fost făcut de directorul Regional Air Services, Adrian Vasilache, în timpul unui eveniment dedicat împlinirii a 50 de ani de la prima misiune AVIASAN la Tuzla. „Istoria AVIASAN este o moștenire la înălțimea căreia este dificil să te raportezi. Este mai puțin cunoscut publicului faptul că această unitate a creat și a dus la performanța aviației sanitare și că baza Tuzla era cea mai prestigioasă dintre toate unitățile sale. În mare parte, acest succes i se datorează primului său comandant, Alexandru Podgoreanu! El a trăit și influențat discret istoria aviației și vreau ca acest model să fie reperul colegilor mei de astăzi și al celor care, pe viitor, vor fi angajați la Tuzla”, a spus Adrian Vasilache.
OMUL PENTRU CARE CARIERA A FOST SINONIMĂ CU VIAȚA
Despre viața și cariera lui Alexandru Podgoreanu a vorbit fiul său, Constantin Podgoreanu, unul dintre prietenii Aeroportului Tuzla. El l-a descris pe tatăl său drept „un familist execrabil”, pentru că i-a simțit mereu lipsa. „Programul lui începea la ora 5.00 și se sfârșea la ora 22.00, zilnic, inclusiv duminicile. Nu a avut niciodată concediu. Iar copilul lui de suflet a fost mereu AVIASAN Tuzla”, a spus Constantin Podgoreanu, care și-a descris tatăl ca pe un om dependent de muncă, pentru care cariera era sinonimă cu viața. Alexandru Podgoreanu s-a născut în Buzău, în 1919. După terminarea liceului a fugit de acasă. Părinții lui l-au căutat disperați peste tot, timp de aproximativ două săptămâni. „La un moment dat, bunica mea a primit un telefon de la o rudă, care era comandor la Școala de Aviație de la Ploiești. Ajunsă acolo, bunica l-a găsit pe tata, care a implorat-o să îl lase să studieze aviația. După doi ani, a terminat școala ca șef de formație”, a mai spus fiul marelui aviator. Alexandru Podgoreanu a luptat și în cel de-al Doilea Război Mondial, după care a fost instructor la Școala de Zbor de la Alexandria.
CUM A LUAT FIINȚĂ AVIASAN TUZLA
În 1961, Podgoreanu a plecat la Baia Mare, unde s-a încadrat în aviația sanitară. De acolo a venit în Constanța. A ajuns repede comandantul AVIASAN Palas. În momentul în care s-a pus problema desființării detașamentului din Constanța, Alexandru Podgoreanu a făcut demersuri pentru mutarea detașamentului AVIASAN din Constanța la Tuzla. „Am copilărit și mi-am petrecut adolescența aici”, a povestit, cu emoție, Constantin Podgoreanu.
ȘCOALA DE AVIAȚIE POARTĂ NUMELE UNUI EROU MARTIR
Cu ocazia celor 50 de ani de aviație la Tuzla, Școala de Aviație a fost numită după Tudor Greceanu, unul dintre eroii din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, victimă a represiunii comuniste, dar și a uitării generației postdecembriste. „Tudor Greceanu este un personaj extraordinar al trecutului, un pilot nobil, cavaler, care a avut soarta unui martir biblic. A luptat atât pe Frontul de Est, cât şi pe Frontul de Vest şi a primit medalii precum Ordinul „Mihai Viteazul” și „Crucea de Fier” clasa I. Cu toate acestea, în 1947 a părăsit Armata, după ce a fost consemnat la sol în urma recomandării politrucului aferent aerodromului. A stat 16 ani în închisorile comuniste. A încercat să evadeze, a fost osândit la moarte, pedeapsa fiind comutată în închisoarea pe viață, unde a fost torturat și mutilat, rămânând fără picioare. A ieșit din închisoare în 1964, când toți deținuții politici au fost eliberați”, a spus directorul Aeroportului Tuzla, care a precizat că Tudor Greceanu este un model demn de urmat pentru cursanții Școlii de Zbor din Tuzla.
„PRIN DENUMIREA ȘCOLII DE AVIAȚIE DE LA TUZLA ÎN „TUDOR GRECEANU“ SE FACE DREPTATE”
Istoricul Daniel Citirigă l-a evocat, la rândul său, pe Greceanu drept unul dintre așii aviației militare. „Spunea că a ajuns atât de experimentat încât se simțea mai sigur în avion decât pe Calea Victoriei. Din punctul meu de vedere, viața lui Greceanu se împarte în trei faze: eroismul, umilința și uitarea. Greceanu a fost condamnat de două ori, o dată de comuniști și a doua oară de societatea postdecembristă, care l-a condamnat la uitare. Cred că prin denumirea Școlii de Aviație de la Tuzla în „Tudor Greceanu“ se face dreptate”, a spus Citirigă.