Povestea cu ocaua mică și ocaua mare încă este de actualitate și este ciudat cum unele administrații pot fi tratate diferit de altele. Cum în cazul unora se poate da curs unor solicitări, iar în alte cazuri - nu. Ne amintim cu toții cum, în mai 2007, Parlamentul a adoptat o lege prin care Consiliul Județean Constanța (CJC) a preluat 20% dintre acțiunile deținute de stat la Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu“ (AIMK) și cât circ s-a făcut pe această temă. Ne amintim cum legea prin care se realiza transferul pachetului de acțiuni, care fusese inițiată de deputații constănțeni de la acea vreme Alexandru Mazăre, Eduard Martin și Corneliu Dida, a fost întoarsă în Parlament pentru reexaminare de către președintele Traian Băsescu. Legea a reluat întregul parcurs și, în 7 noiembrie 2007, a fost adoptată forma inițială. S-a invocat atunci interesul național (sună atât de cunoscută această sintagmă a interesului național încât ne dă impresia că trăim într-un soi de buric al pământului, asupra căruia statul trebuie să aibă putere deplină). S-a vorbit despre importanța acestui obiectiv și au fost invocate multe motive absurde pentru care nu ar fi trebuit ca CJC să preia o parte din acțiunile aeroportului. Între timp, activitatea pe AIMK a devenit mai intensă, fapt care dovedește, spunem noi, eficiența transferului, chiar și al unui pachet minoritar, făcut în 2007.
PENTRU UNII MUMĂ, PENTRU ALȚII CIUMĂ Aeroporturile din Constanța, Timișoara și București au rămas însă singurele din țară la care Ministerul Transporturilor deținea pachetul majoritar. Spunem că deținea pentru că, în scurt timp, vor rămâne două, după ce, ieri, Senatul a aprobat, în calitate de primă Cameră sesizată, un proiect care vizează transferul, cu titlu gratuit, al pachetului de 80% din acţiunile deţinute de stat la Societatea Naţională “Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia” SA către judeţul Timiş. Restul de 20% dintre acțiuni vor rămâne la Fondul Proprietatea. În actul normativ se subliniază şi faptul că transferul nu va schimba statutul de aeroport internaţional, acesta urmând să respecte în continuare obligaţiile ce decurg pentru România din tratatele externe. Proiectul a fost iniţiat de Guvern şi a fost aprobat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, cu 61 de voturi „pentru“. Astfel, Consiliul Judeţean Timiş se va ocupa de administrarea societăţii în vederea dezvoltării aeroportului, ţinându-se cont şi de interesele economice ale regiunii. Interesant este cum legea a fost adoptată fără circ, cu toate că și acest obiectiv era unul strategic, de interes național. Nu am văzut ca președintele Traian Băsescu să se autosesizeze și să explice întregii țări cum un aeroport de importanță națională trece în subordinea unei autorități județene care nu s-ar putea ocupa așa cum trebuie de el. Dar să nu ne pripim. Încă nu e târziu. Mai e timp ca Băsescu să se trezească și, printre două plimbări electorale cu Elena Udrea, să întoarcă legea, pentru că așa e frumos în campania electorală.
PĂRERI ÎMPĂRȚITE Ciudat sau nu, senatorii constănțeni ai opoziției au păreri împărțite pe subiectul transferului acțiunilor deținute de stat la Aeroportul din Timișoara. Pedelistul Gigi Chiru a declarat că a votat împotriva proiectului pentru că nu crede că transferul ar fi în interesul companiei și că nu cunoaște exemple în care o societate administrată de la nivel local să performeze mai bine decât atunci când a fost condusă de la nivel central. Pe de altă parte, senatorul liberal Puiu Hașotti ne-a spus că a votat pentru transferul acțiunilor și că privește cu ochi buni inițiativa pentru că, „în principiu, autoritățile din teritoriu știu mai bine cum să administreze și cum să eficientizeze activitatea unui astfel de obiectiv decât statul, care ar putea să nu se aplece cum trebuie în coordonarea aeroportului și, astfel, să nu răspundă nevoilor din regiunea respectivă“. Având vedere acel „în principiu“, este posibil ca, dacă se va pune în discuție transferul acțiunilor aeroportului din Constanța, senatorul liberal să fie de altă părere. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu solicitarea CJC de preluare a pachetului majoritar de acțiuni la AIMK. Amintim că, în prezent, Ministerul Transporturilor deține 60% dintre acțiunile AIMK, CJC - 20%, iar Fondul Proprietatea - alte 20% dintre acțiuni.