Grupările mafiote din România au reușit să construiască o afacere cu profituri uriașe din furturile de mașini de lux din afara țării. Bazându-se pe rețele bine structurate, în genul celor consacrate în Italia sau SUA, organizațiile reușesc să rămână în joc în ciuda loviturilor primite din partea polițiștilor. Secretul succesului poate fi rezumat astfel: "simplitate și descentralizare“. La capitolul mărci preferate, anchetatorii susțin că în top sunt Mercedes, BMW și Jeep. Investigațiile făcute de polițiștii de frontieră, împreună cu omologii din alte țări, au reușit să definească, în mare, forma de organizare a acestor rețele formate din infractori români, italieni, germani, moldoveni, ucraineni, albanezi, sârbi și ruși. Rușii nu apar întâmplător în această ecuație, și asta pentru că cele mai spectaculoase "prăzi", mașini de peste 100.000 de euro, ajung în această țară. Primii care intră în circuit sunt iscoadele. Rolul acestora este de a identifica țintele după marcă, model, culoare, motorizare, dotări, toate în funcție de dorința clientului. Tot membrii acestui palier sunt responsabili și cu întocmirea unui raport, demn de serviciile secrete, în care este analizată victima, obiectivul fiind căutarea unei ferestre în rutina acesteia pentru „ridicarea“ mașinii. De regulă, cei ce fac parte din această structură sunt originari din țara în care se va da lovitura.
TEHNICIENII În următoarea etapă intră în acțiune cei care fură mașinile. Ei au rolul de a da lovitura fără „gălăgie“ și fără să avarieze marfa. Prada este livrată apoi unei echipe de meseriași care „spală“ autoturismul de seriile de identificare și de aparatura electronică ce pot trăda infracțiunea. Astfel pregătit, vehiculul este pasat cărăușilor, care au misiunea riscantă de a duce mașina în țara de destinație. În multe dintre cazuri, însă, „tehnicienii“ reușesc să păcălească autoritățile. O nouă metodă, care a câștigat teren în fața celei consacrate, se bazează, paradoxal, pe eficiența sistemului de asigurare din țările UE. Mai exact, cu acordul proprietarului, mașinile sunt luate de grupare, iar apoi vândute cu acte false. În momentul în care rețeaua se asigură că autoturismele nu mai pot fi reperate de autorități, posesorii le declară furate. Aceștia din urmă își recuperează prejudiciul de la firmele de asigurări.
FIRME DE LEASING ȚEPUITE Un alt sector important din activitatea grupurilor infracționale este legat de păcălirea firmelor de leasing. Grupările își trimit „săgețile“ să cumpere maşini în leasing din Italia, Spania sau Germania. După ce intră în posesia vehiculelor de lux, indivizii își calcă pe inimă și plătesc, pentru a nu ridica suspiciuni, cel puțin trei rate. După acest termen de siguranță, intră în funcțiune mecanismul... Mașina ajunge, de cele mai multe ori înainte de a fi declarată furată, în România. Aici, după falsificarea actelor, este vândută rapid.
DEPOZITUL DE LA GARDA DE COASTĂ De la începutul acestui an și până în prezent, în urma acțiunilor efectuate, lucrătorii Gărzii de Coastă au descoperit 24 de mașini furate din străinătate. „Zece autoturisme au fost sustrase din Italia, patru din Spania, câte două din Germania, Cehia, Ungaria și Franța și câte una din Slovacia și Marea Britanie. Cea mai importantă captură a fost făcută la data de 29 mai, când polițiștii de frontieră au descoperit un Mercedes în valoare de 30.000 de euro furat din Germania. Cei mai mulți dintre șoferii prinși la volanul acestor vehicule au declarat că le-au cumpărat din târguri auto, de la persoane necunoscute, și că nu știau că autoturismele sunt furate“, a declarat purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă, agent-șef adjunct Marius Niculescu. În prezent, în parcul auto al instituției sunt indisponibilizate peste 150 de autoturisme, cu o valoare totală de peste un milion de euro. Cea mai recentă descoperire a fost făcută de polițiștii de frontieră de la Negru Vodă. Anchetatorii spun că, joi dimineață, Marian S., de 27 de ani, din Brăila, s-a prezentat pentru a trece granița în Bulgaria la volanul unui autoturism marca Jeep, înmatriculat în Spania. Polițiștii de frontieră au stabilit că mașina a fost furată din Spania la data de 29 decembrie 2011. Șoferul a spus că a cumpărat Jeep-ul din București, în schimbul sumei de 2.650 de euro. Tânărului i-a fost întocmit dosar penal pentru complicitate de furt.