DIN SCURT Patronatele bancare au notificat ANPC că proiectul de ordin privind afişarea valorii comisioanelor la retragerile de numerar de la bancomate nu poate fi aplicat în forma prezentată, din cauza limitărilor tehnice ale sistemului de ATM, fiind necesare schimbări majore, cu costuri foarte mari. La finele lui august, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a publicat un proiect de ordin prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele bancomatelor toate comisioanele aferente operaţiunilor pe care un client doreşte să le efecuteze cu un card de debit sau credit, exprimate în suma exactă, nu procentual. Bancomatele trebuie să afişeze pe ecrane toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei, în ordinea operaţiunilor efectuate de către client, fie că este vorba despre eliberare de numerar, transfer din cont sau plăţi de facturi. Schimbarea este susținută și de banca centrală. Consilierul guvernatorului BNR Adrian Vasilescu a declarat, pentru „Telegraf“, că nu toată lumea are matematică în cap și poate face mental toate calculele (2% din 500 lei, plus 1,5, minus alte trei procente), așa că măsura ANPC este una binevenită: „BNR a militat întotdeauna pentru mai multă transparență în bănci“.
PREA MULTĂ TRANSPARENȚĂ? Totuși, Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) cere ANPC să prelungească termenul pentru dezbaterea publică a proiectului (care a expirat joi) și să organizeze cât mai curând consultări ample cu reprezentanţii băncilor. „Proiectul nu poate fi implementat în forma sa actuală, întrucât afişarea comisioanelor în valoare absolută la bancomatele altor bănci decât cele emitente ar necesita schimbări inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard şi Visa şi ar presupune ca orice bancă din sistem cu reţea ATM să poată vedea în timp real comisioanele tuturor celorlalte bănci“, se arată într-un comunicat al CPBR. În cazul cardurilor în valută, situaţia ar fi şi mai complicată, spun bancherii: „Există diferenţe de curs valutar între data tranzacţiei şi data decontării efective. Ba mai mult, în cazul cardurilor de credit ar fi imposibil a comunica clientului care ar fi dobânda aferentă respectivei tranzacţii“. Nu în ultimul rând, băncile afirmă că unii clienți beneficiază de dobânzi preferențiale, sub cele standard, care sunt publicate pe site-uri, iar afișarea lor în sistem deschis ar putea ridica probleme de concurență și de nerespectare a secretului bancar. Ce se poate face? CPBR consideră că ar putea fi implementat cel mult un sistem de afișare a comisioanelor, numai în cazul operațiunilor efectuate la ATM-urile băncii emitente și cu unele limitări.