TRANSPARENȚĂ Consiliul Concurenței a lansat Monitorul Prețurilor (www.monitorulpreturilor.info), o platformă online pe care sunt afișate prețurile practicate de principalii retaileri la produsele din coșul zilnic. „Vrem să venim în sprijinul consumatorului, oferindu-i informațiile de care are nevoie pentru achizițiile săptămânale de produse alimentare, și, în același timp, să-l ajutăm să aleagă între ofertele mai multor magazine. Asta va duce și la creșterea concurenței între comercianți“, explică președintele CC, Bogdan Chirițoiu. El punctează că proiectul reunește autorități ale statului (CC și Protecția Consumatorilor), dar și entități din mediul privat (AC Nielsen și asociația GS1), toată lumea implicându-se voluntar. Proiectul-pilot este accesibil, pentru început, în București și Ilfov, oferind prețuri pentru 128 de produse, din 64 de categorii generice. Pentru fiecare produs sunt disponibile două prețuri: cel mai mic și cel la care se vinde cel mai bine. Retailerii implicați sunt Mega Image, Lidl, Kaufland, Selgros, Carrefour, Penny și Profi; ei transmit electronic datele privind produsele și prețurile, lista completă fiind una reprezentativă pentru coșul săptămânal de consum. Ea a fost stabilită împreună cu AC Nielsen, liderul suprem al studiilor de piață.
CUM FUNCȚIONEAZĂ? Cât se poate de simplu. Accesezi pagina www.monitorulpreturilor.info și selectezi zona (București - toate sectoarele și Ilfov, deocamdată). Se poate alege chiar și localitatea din județ; în Constanța, spre exemplu, când platforma va fi completă, vei putea vedea ce prețuri practică retailerii din municipiu, dar și din Ovidiu, Cernavodă, Medgidia sau Năvodari. Apoi, alegi forma de comerț - supermarket și discounter, hypermarket sau cash & carry - și minimum cinci produse de care ai nevoie. Apeși „Căutare“, iar aplicația va afișa două clasamente ale magazinelor din zona selectată - coșul cel mai ieftin (conține produsele cu cele mai mici prețuri practicate) și coșul cel mai bine vândut (produse brand, adică nu mărci proprii ale magazinelor).