Colegiul Comercial „Carol I” Constanţa a fost gazda unei dezbateri cu tema “Implicarea agenţilor economici în activitatea de formare a competenţelor profesionale ale elevilor”. Unitatea de învăţămînt este implicată în programul de calificare a forţei de muncă din domeniul turistic şi servicii, nu numai pentru elevii care frecventează cursurile de zi, ci şi pentru persoanele care lucrează deja în branşă şi doresc să obţină calificarea în meseriile de barman, ospătar sau bucătar. La dezbatere au participat inspectorii de specialitate pentru discipline tehnice Gabriela Neagu şi Leman Murat, partenerii şi colaboratorii implicaţi în instruirea practică a elevilor şcolarizaţi la Şcoala de Arte şi Meserii (SAM) sau liceul tehnologic pe domeniile turism şi alimentaţie, comerţ şi servicii. Au fost prezenţi şi agenţi economici interesaţi de creşterea calităţii şi manageri de unităţi hoteliere. Au fost dezbătute deficienţele structurii planului cadru şi de învăţămînt pentru cultura de specialitate care minimizează ponderea instruirii practice în cadrul pregătirii elevului din cadrul SAM şi din anul de completare. Un accent deosebit s-a pus pe necesitatea introducerii testului de aptitudini la admitere pentru domeniile turism şi alimentaţie, comerţ, dar şi în celelalte domenii. “Nu au fost ocolite subiecte spinoase, precum lipsa de motivaţie pentru o pregătire reală şi chiar pentru angajare. S-a luat în discuţie posibilitatea înlocuirii claselor a XII-a şi a XIII-a, forma de zi, cu forma serală sau FR pentru dobîndirea, de către elevii deja angajaţi, a aceloraşi calificări cerute pe piaţa muncii. Un aspect foarte important este, în acest moment, insuficienta orientare şcolară şi profesională a elevilor, corelată cu insuficienta informare şi receptivitate a părinţilor”, a declarat inspectorul de imagine al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Roxana Niculae.
Reprezentanţii unităţilor şcolare au insistat pe plasarea perioadei de practică în timpul verii, cînd sezonul turistic se află la cote maxime, dar şi pe implicarea agenţilor economici prin oferirea de burse, contracte de şcolarizare atractive pentru elevi, materii prime şi materiale necesare instruirii practice. La rîndul lor, agenţii economici prezenţi au ridicat problema migrării forţei de muncă în afara ţării, indiferent de pregătire, din cauza salariului minim pe economie. O altă problemă, nerezolvată încă, a fost şi discontinuitatea angajării în turism cauzată de sezonul limitat. La finalul discuţiilor s-a hotărît înaintarea, către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, a propunerilor legate de aceste aspecte.