Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) le-a transmis ieri, printr-un e-mail, agenţiilor de turism solicitarea IATA de a suspenda „imediat“ emiterea de bilete de avion în sistem BSP (Billing and Settlement Plan - n.r.) în numele Carpatair, întrucât compania aeriană este în insolvenţă şi agenţiile riscă blocarea banilor. „IATA (International Air Transport Association) a suspendat Carpatair, cu efect imediat, întrucât compania aeriană se află sub protecţia legii falimentului, în vederea reorganizării. Agenţiile de turism BSP trebuie să suspende imediat toate emiterile de bilete în numele Carpatair, inclusiv utilizarea tuturor sistemelor BSP pentru procesarea returnărilor sau a altor tranzacţii cu carduri de debit/credit în numele Carpatair“, se arată în mesajul ANAT. De asemenea, agenţiilor li se solicită să regleze toate debitele restante şi vânzările în curs de procesare direct cu SC Carpatair SA şi să se abţină de la deducerea sau efectuarea oricărei rambursări din sumele ce corespund debitelor restante, vânzărilor în curs de procesare sau altor tranzacţii viitoare ale Carpatair. Orice viitoare tranzacţii între agenţiile de turism şi compania aeriană se vor realiza şi deconta bilateral. „Pentru o mai mare siguranţă, remiterea tuturor facturilor scadente trebuie să fie făcută fără a se reţine rambursările deja cauzate de compania aeriană. În urma discuţiei cu reprezentanţii IATA locali, vă atragem atenţia că agenţii care au făcut deja remiterea către Clearing Bank înainte de data stabilită trebuie să regleze sumele remise şi să returneze sumele reţinute în termen de 24 de ore, în caz contrar riscând iregularităţi sau intrarea în default. Agenţii care fac plata prin Direct Debit trebuie să ajusteze valoarea de decontare utilizând plată manuală. Sumele excedentare remise de agenţii înainte de data stabilită pentru compania aeriană suspendată vor fi reţinute până la finalizarea unei analize a legislaţiei aplicabile. Este posibil ca legea să solicite ca aceste fonduri să fie virate în contul companiei aeriene, şi nu returnate agenţiilor. IATA va urmări situaţia agenţiilor membre ANAT şi va transmite notificări către acestea în vederea reglării debitelor, în cursul zilei de azi“, se mai arată în mesajul ANAT.
SCURT ISTORIC Compania aeriană Carpatair a solicitat şi obţinut, la sfârşitul lunii trecute, intrarea în insolvenţă cu intenţia de a urma un proces de reorganizare judiciară, motivând decizia prin daunele de 30 de milioane de euro provocate de litigiile cu Aeroportul Timişoara, având ca obiect activităţi anticoncurenţiale. „Cauzele unei astfel de decizii sunt legate în principal de existenţa unor litigii împotriva Aeroportului Timişoara având ca obiect activităţi anticoncurenţiale investigate în prezent de Comisia Europeană, dar şi de instanţele şi autorităţile naţionale, daunele estimate depăşind 30 de milioane de euro“, potrivit reprezentanţilor Carpatair.