Agenţiile de turism intenţionează să îşi deschidă o companie de asigurări sau să înfiinţeze un fond de garantare, pentru că mulţi asigurători au renunţat să le mai încheie poliţe de insolvenţă, a declarat prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism, Alin Burcea. „În momentul de faţă, asigurătorii sunt speriaţi pentru că trei-patru tour-operatori mari au intrat în insolvenţă în acest an şi anul trecut. Anul acesta au mai fost şi alte aproape 100 de agenţii mici care au murit pe limba lor, dar au produs pierderi destul de mari firmelor de asigurări. Asigurătorii sunt speriaţi şi am intrat într-o zonă în care suntem blocaţi”, a spus Burcea. Oficialul ANAT a afirmat că societăţile de asigurări nu mai asigură, în principal, agenţiile mici, sau le asigură pe sume foarte mari. Sunt şi asigurători care nu mai vor să asigure deloc agenţiile, indiferent de rezultate. „Avem în studiu la ANAT două formule: să facem noi o companie de asigurări, o firmă care să aibă ca acţionari agenţiile şi să facă tot ce se poate pentru turism, de la asigurări de călătorie, asigurări storno şi asigurări de insolvenţă; a doua idee este înfiinţarea unui fond de garantare. Vrem să facem profit cu firma de asigurări, dar scopul principal este să putem încheia poliţe pentru agenţii. Noi ştim cel mai bine ce este în domeniul nostru şi ce agenţii sunt sau nu serioase. O companie de asigurări nu prea ştie că unul e golan, dar noi ştim”, a explicat Burcea. La rândul său, preşedintele Asociaţiei de Promovare a Turismului Dobrogea - Litoral, Corina Martin, spune că înfiinţarea unui companii de asigurări este o necesitate, în condiţiile în care firmele de profil de pe piaţă au devenit reticente în a mai încheia poliţe de asigurare cu agenţiile de turism. „Înfiinţarea unui firme de asigurări este o variantă pe care o avem în discuţie cu reprezentanţii Ministerului Turismului. Ne dorim să crească numărul poliţelor de asigurare, pentru ca atât agenţiile de turism care îşi plătesc taxele şi impozitele, cât şi turiştii să fie protejaţi. Le recomandăm turiştilor să cumpere biletele de vacanţă prin agenţii autorizate şi să nu apeleze la firme fantomă”, a spus Martin. Datele statistice ale ANAT arată că, în ultimii cinci ani, s-au închis aproximativ 300 de agenţii de turism, care au produs pierderi estimate la 15 milioane de euro. Conform unui ordin al Ministerului Turismului din 2001, firmele care vând pachete de servicii turistice sunt obligate să încheie poliţe cu societăţi de asigurare privind asigurarea rambursării cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism.