Agenţiile de turism vor fi obligate să asigure integral turiştii în cazul falimentului, după ce statul a interzis, începând de luni, asigurările în franşiză, prin care agenţiile, dacă intrau în insolvenţă, erau obligate să suporte doar o mică parte din pierderile suferite de turişti. Luni a apărut în „Monitorul Oficial“ un Ordin al ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri şi Turism, privind asigurarea turistului în cazul insolvabilităţii sau falimentului unei agenţii de turism. Actul normativ, care vizează creşterea siguranţei turistului, a rezultat în urma analizelor din ultimele luni ale unui grup de lucru format din reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale pentru Turism (ANT), Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Uniunii Naţionale a Asigurătorilor şi Reasigurătorilor din România. „În urma concluziilor discuţiilor şi în baza monitorizărilor ANT, am decis că se impune eliminarea posibilităţii încheierii contractelor de franşiză între agenţii şi societăţile de asigurări şi introducerea ca obligatorie a plăţii integrale şi anticipate a primei de asigurare“, a declarat Răzvan Filipescu, preşedintele ANT. El a precizat că până acum exista posibilitatea încheierii de către agenţii cu firma de asigurări a unui contract de franşiză care, în unele cazuri, atingea 80% din suma asigurată. Astfel, la o agenţie detailistă, în caz de faliment, aceasta plătea 20% din preţul vacanţei, iar restul de 80% cădea în sarcina turistului. Filipescu afirmă că, din calculele ANT, în jur de 500 de agenţii de turism româneşti au contracte de franşiză. „În unele cazuri, când cumpăra vacanţa, turistului nu i se aducea la cunoştinţă existenţa franşizei şi, implicit, a riscului la care era supus“, a mai spus şeful ANT. Prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea, a spus că franşiza era „o glumă proastă“, pentru că turistul nu mai recupera aproape nimic din bani în cazul falimentului agenţiei. Filipescu a mai spus că o altă problemă era că o serie de agenţii plăteau doar prima rată a poliţei de asigurare şi nu le mai achitau pe celelalte, ceea ce ducea la anularea asigurării. Actul normativ publicat luni obligă agenţiile să achite integral şi în avans poliţa de asigurare.
Burcea spune că, dintre cele aproximativ 2.500 de agenţii de turism din România, lucrează efectiv circa 1.500. Din verificările ANAT, aproximativ 200 dintre acestea funcţionează cu asigurările expirate. „Noile măsuri vor duce la reducerea numărului de agenţii la aproximativ 1.500, dar vor creşte siguranţa turistului. ANAT îi mulţumeşte preşedintelui ANT, Răzvan Filipescu, care a înţeles problematica din turism destul de repede“, a spus Burcea. El a adăugat că o altă măsură pe care ANAT o solicită autorităţilor din turism este ca asigurarea pentru tour-operatori să crească de la 50.000 de dolari la peste 200.000 de euro.