„Agon”, un spectacol-provocare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În paşi de dans neoclasic

„Agon”, un spectacol-provocare

Cultură 17 Mai 2011 / 00:00 928 accesări

Iubitorii dansului în poante au avut ocazia să urmărească, duminică seară, în sala Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, un alt fel de spectacol de balet. Având la bază coregrafia, regia şi scenografia lui Horaţiu Cherecheş, „Agon” a încântat publicul prin ritm şi alegerea inspirată a muzicii lui Rene Aubry. Creat special pentru a pune în valoare calităţile tehnice şi expresive ale tinerilor balerini, baletul neoclasic a adus un suflu de prospeţime pe scena tomitană.

În „Agon”, accentul este pus pe mişcare, ca un mijloc de conturare a stărilor interioare ale individului, muzica lui Rene Aubry potenţând posibilităţile expresive ale corpului. Mişcările pur clasice - în „Agon” nu s-a renunţat la poante - şi libertatea de mişcare neoclasică au creat un discurs artistic închegat şi coerent. Prin mişcările lor ample şi suple, vizând perfecţiunea estetică şi tehnică, balerinii au reuşit să transmită un fior estetic special şi o gamă largă de trăiri, prietenie, ură, pasiune, pioşenie, forţă, sugerate şi prin intermediul culorilor a căror simbolistică a fost bine definită de coregraf.

Horaţiu Cherecheş nu s-a limitat la a oferi doar indicaţiile coregrafice şi regizorale, alăturându-se pe scenă tinerei echipe alcătuită din: Rie Aoyagi - Japonia, Amalia Mândruţiu, Irina Ganea Mihaiu, Kanoko Suzuki - Japonia, Delia Luca, Laima Costea, Adrian Mihaiu, Sergiu Dan, Mihai Pâslaru şi Claudiu Dan.

Horaţiu Cherecheş şi-a propus să sublinieze prin acest demers coregrafic îndrăzneţ conceptul de competiţie, să evidenţieze lupta de zi cu zi a individului cu sine şi cu ceilalţi, cu destinul, simbolizat de păianjenul care-şi urzeşte pânză. De altfel, păianjenul, întruchipat de Rie Aoyagi, care şi-a făcut o intrare specială pe „firul ţesut”, de la balcon, a constituit laitmotivul spectacolului. De asemenea, regizorul şi coregraful spectacolului, Horaţiu Cherecheş, a dorit să ofere ceva nou publicului constănţean, dar şi să aducă în atenţie o echipă tânără, dornică să evolueze în faţa publicului.

„Sper că am reuşit, în această seară (n.r. duminică), să transmit celor din sală trăirile dansatorilor”, a spus Horaţiu Cherecheş, la finalul spectacolului, pregătindu-se să sărbătorească pe scenă, alături de tânăra echipă alcătuită din 10 balerini talentaţi.

Asistenţa de coregrafie a spectacolului „Agon” este semnată de Monica Cherecheş şi Elisabeth Pândichi-Lux.



12