Furnizorii de internet care își desfășoară activitatea în România vor avea obligația de a include în contracte și de a publica valorile unor parametri de calitate pentru serviciile oferite atât în cazul rețelelor fixe, cât și mobile, reiese din prevederile unui proiect de decizie supus consultării publice până la data de 1 septembrie, de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Proiect de decizie revizuiește legislația secundară in vigoare privind indicatorii de calitate (tehnici și administrativi) pentru furnizarea serviciului de acces la internet, precum și condițiile și modalitățile de publicare de către furnizori a valorilor parametrilor aferenți acestor indicatori, în conformitate cu legislația națională și europeană în vigoare. În plus, documentul stabilește și parametrii de calitate care pot fi măsurați de utilizatorii finali cu ajutorul platformei Netograf.ro, astfel încât aceștia să poată monitoriza și evalua calitatea serviciului contractat. Potrivit ANCOM, furnizorii de servicii de acces la internet au obligația de a include în contracte și de a publica o serie de parametri de calitate. Astfel, în cazul serviciului de acces la internet furnizat prin rețele fixe, trebuie să stipuleze viteza minimă de transfer a datelor, viteza de transfer disponibilă în mod normal, respectiv viteza maximă și viteza promovată de transfer a datelor, viteza promovată fiind cea pe care furnizorul o utilizează în informările cu scop comercial.
De asemenea, pentru serviciile de acces la internet furnizat prin rețele mobile, aceiași furnizori trebuie să menționeze viteza estimată maximă și viteza promovată de transfer a datelor.
Proiectul deciziei se aplică tuturor serviciilor de acces la internet furnizate prin intermediul rețelelor publice de comunicații electronice, indiferent de suportul prin care se oferă serviciul de acces la internet. „(...) furnizorii de servicii de acces la internet au obligația de a publica valorile parametrilor de calitate administrativi cel puțin pentru ultimele două semestre încheiate, prin afișarea pe propriul site, în cazul furnizorilor care dețin o pagină de internet sau prin afișarea la toate punctele de lucru, în cazul furnizorilor care nu dețin o pagină de internet. Setul indicatorilor administrativi de calitate include: termenul de furnizare a serviciului de acces la internet, exprimat în zile calendaristice și calculat față de momentul primirii de către un furnizor a unei cereri de furnizare a serviciului de acces la internet, termenul de remediere a deranjamentelor exprimat în ore, termenul de soluționare a reclamațiilor primite de la utilizatorii finali, altele decât cele referitoare la deranjamente, exprimat în zile, frecvența reclamațiilor utilizatorului final, frecvența reclamațiilor referitoare la deranjamente și frecvența reclamațiilor privind corectitudinea facturării”, se arată în comunicatul de presă al ANCOM.
Pe de altă parte, în ceea ce privește obligațiile furnizorilor, corelate cu platforma informatică Netograf.ro, proiectul de decizie prevede, printre altele, ca aceștia să nu taxeze, contorizeze, limiteze sau blocheze traficul de date consumat de către utilizatorii finali dinspre și către Netograf.ro. Totodată, fiecare furnizor va afișa pe pagina principală a propriului site, la loc ușor vizibil, un link direct, cu o denumire adecvată, către aplicația pusă la dispoziția utilizatorilor finali de ANCOM. Documentul ANCOM va fi în dezbatere publică pe site-ul arbitrului telecom, iar cei interesați pot transmite observații și propuneri până la data de 1 septembrie 2017.