Dacă încasările din accize cresc cu 0,01%, iar OUG nr. 12-nu-îmi-pasă se modifică, în sensul că alineatul A devine B, află toată țara. Se face un tam-tam pe Twitter și pe Facebook de zici că ANAF le-a inventat, nu că doar ce și-a făcut conturi acolo. Dar, când activitatea la ghișeu este suspendată timp de două săptămâni și ceva, informația refuză să circule și lumea se înghesuie și se enervează când dă cu capul într-o ferestruică închisă. Ce-i de făcut? O sugestie - la fel cum s-au cheltuit bani frumoși pe reclama cu „România crește cu taxele tale“, la fel se putea cheltui 1% din suma aia pentru un anunț cu acoperire largă. Faptul că ai casieriile închise, la început de an, o perioadă clasică de plătit taxe, și nu faci gălăgie pe tema asta e un pic aiurea. Miercuri, ANAF a anunțat că, la Constanța, activitatea cu publicul a AJFP rămâne suspendată pe termen nedeterminat. Rămâne de văzut ce se întâmplă cu obligațiile care au termen limită 15 ianuarie. Se lasă cu iertare sau cu penalizare?
N-A FOST SĂ FIE! Fiscul constănțean n-a reușit să termine până la 13 ianuarie procesul intern de preluare a contribuabililor din Năvodari și re-consolidare a bazei de date. Ce înseamnă asta? Că, la fel ca în ultimele două săptămâni, la ghișeele Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Constanța mergeți fix degeaba. Nu se lucrează cu publicul. Ce-i mai interesant este că, de această dată, nu mai există termen limită pentru finalizarea lucrărilor. Se avansează timid un „15 ianuarie“, însă răspunsul oficial este următorul - „Deoarece nu putem estima o dată exactă de finalizare a acestor operaţii informatice, vom anunţa reluarea relaţiei cu publicul la ghişeele AJFP Constanţa - Colectare, la o dată ulterioară“. Ce se întâmplă, de fapt și de drept? Rearondarea tuturor contribuabililor din județul Constanța, într-o nouă listă (posibil... alfabetică?) electronică, după includerea și celor care aparțineau Fiscului năvodărean - asta fac acum cei de la AJFP. Vorbim de sutele de mii de contribuabili din județ, care trebuie reorganizați într-o bază de date. Nu neagă nimeni că nu-i treabă... hai să nu zicem grea, ci, mai degrabă, plicticos-contabilicească. Plus tenta birocratico-bibilitică aferentă țării în care trăim.
DOUĂ „DARURI“ Apar, însă, câteva nelămuriri/probleme. 15 ianuarie este termen limită pentru mai multe operațiuni fiscale importante. Ce se întâmplă dacă sistemul nu-i funcțional până la acea dată? În pură teorie, nimeni n-ar trebui să fie penalizat pentru întârziere. În practică, știm cu toții că ANAF a mai trimis cereri de plată a CAS școlarilor și băbuțelor care încasaseră dividende de-un leu. N-ar fi exclus să apară... „erori“. Doi - multă lume s-a înghesuit la ghișee, în ultimele săptămâni, doar ca să afle că efortul a fost 100% inutil. Deși Fiscul a spus încă de la finele anului trecut că activitatea va fi oprită, se pare că n-a informat suficient de bine. Dacă s-au dat bani grei pentru reclamele artistice cu România care crește cu taxele plătite de mine, de tine, de noi, de ce nu s-a alocat, din marele buget al reorganizării, o sumă infimă pentru un simplu slide cu text, pe care să fi scris - „Închis până pe 15 ianuarie și da, știm că data nu este o suprafață pe care să pui lucruri, dar așa se vorbește în România“? Altfel, dacă încasările din TVA cresc cu 0,1%, află toată țara, după iureșul făcut pe Twitter și pe pagina de Facebbok...