Românii ar putea avea noi reguli pentru mașini de la anul în ceea ce privește inspecția tehnică, modul de vânzare-cumpărare al autoturismelor și mai ales taxele plătite pentru a deține sau înmatricula un autovehicul. Unele dintre actele normative au primit acordul Parlamentului și au deja o dată certă pentru intrarea în vigoare, altele sunt în faza de dezbatere publică. Cert e că de la anul, mașina va fi mai greu și mai scump de administrat. Șoferii vor fi și ei supuși unor reguli mai stricte, iar amenzile vor fi mai mari.
Din data de 20 mai 2018, vor exista noi reguli pentru obținerea ITP-ului, dar și măsuri menite să descurajeze înșelătoriile pe piața auto second hand. Parlamentul a aprobat, ca pe o formalitate, fără niciun vot împotrivă și fără nicio modificare, Ordonanța Guvernului nr. 81/2000 privind certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică, care se află deja în vigoare și-și produce efectele. Actul normativ introduce, în esență, noi termene pentru efectuarea Inspecției Tehnice Periodice, dă puteri sporite inspectorilor RAR și prevede reguli în ceea ce privește kilometrajul mașinilor.
DEFICIENȚELE ȘI EFECTELE LOR, INSUFICIENT LĂMURITE
Ordonanța nu este completă și așteaptă norme de aplicare în ceea ce privește definirea unor termeni foarte vagi precizați în prezenta lege. Astfel, „în cazul în care la Inspecția Tehnică Periodică se constată doar deficiențe minore, se consideră că inspecția a fost trecută, iar vehiculul nu mai este supus din nou inspecției”. Actul nu definește precis ce sunt acestea, se mulțumește doar să spună că e vorba despre deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore. Până la noi reglementări mai specifice, nu ne rămâne decât să ne imaginăm cam cum ar fi acestea, cel mai probabil urmând a fi descriptiv precizate pe înțelesul mecanicilor care efectuează inspecția, dar și al șoferilor fără prea multă școală. Ambiguitatea se menține și la următoarele clase de defecte, care însă împiedică obținerea ITP. Deficiențele majore sunt definite ca fiind acele deficiențe „susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante”. Din nou, nicio precizare suplimentară. Cea de a treia categorie este cea a deficiențelor periculoase, aceste fiind cele „care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului”. În cazul în care au fost depistate deficiențe majore sau periculoase, „se consideră că inspecția nu a fost trecută. Este necesară o nouă inspecție a vehiculului în maximum 30 de zile de la inspecția inițială”. Un vehicul care prezintă deficiențe încadrabile la mai mult de o categorie de deficiențe este clasificat în categoria care corespunde deficienței mai grave. „O mașină care prezintă mai multe deficiențe la același element inspectat poate fi clasificată în categoria imediat superioară de gravitate dacă se poate demonstra că efectul combinat al acestor deficiențe ar genera un risc mai mare la adresa siguranței rutiere”, se mai spune în lege. Persoana care prezintă vehiculul la inspecţia tehnică periodică este informată cu privire la orice deficienţe care au fost identificate şi care necesită remediere.