Constructorul francez ar da un ultimatum în aceste zile guvernului de la Bucureşti, potrivit cotidianului La Tribune. E o chestiune gravă, totuşi trebuie să ne uităm puţin şi la context. În aceste zile, ministrul apărării Mihai Fifor e în vizită în Franţa, va discuta inclusiv cu oficialii Airbus şi de fapt acesta este un mesaj clar către guvernul României: Faceţi ceva cu acea comandă promisă şi de mult amânată. Airbus a venit cu fabrica aici, a investit 100 de milioane de euro, în urma promisiunii că statul român va veni cu o comandă consistentă.
Sunt avansate în schimb negocierile cu grupul american Bell pentru achiziţia a 45 de elicoptere de atac Viper, negocieri deschise mult mai târziu decât cele cu Airbus. Bell a promis şi el o linie de asamblare la Ghimbav, acolo unde are şi grupul european fabrica inaugurată în toamna lui 2016. Însă nu prea se face mare lucru acolo.
De la început, Airbus a anunţat că are nevoie de o comandă fermă din partea României de 16 elicoptere pentru a da drumul serios la producţie. O producţie ar urma să fie îngroşată şi prin comenzi externe. Mai nou pretenţia a fost redusă la 15 aparate H215, însă guvernul actual a tot întins coarda. Promite comenzi din partea ministerului de Interne, nu din partea armatei şi nu este anunţată o cifră exactă. Ministrul Apărării susţinea, în toamnă, că va plăti un avans de 30% pentru 4 modele de elicoptere H215. Nu a făcut-o nici până acum. Însă se pot comanda doar 5-7 elicoptere şi nu se justifică investiţia europeană. Linia de asamblare e proiectată pentru o capacitate de producţie de 15 aeronave pe an, dar deocamdată stă degeaba. Se fac doar lucrări de mentenanţă.
În lipsa unei comezi ferme, Airbus ameninţă că desface linia de asamblare, o mută în altă ţară şi abandonează cu totul unitatea de la Ghimbav.
(https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/helicopteres-la-roumanie-va-t-elle-finalement-preferer-bell-a-airbus-779748.html / digi24.ro)