O facilitate pe care puţini patroni constănţeni o cunosc este oferită în prezent de către Guvernul român. Este vorba de un ajutor de stat nerambursabil, care este oferit firmelor mici şi mijlocii pentru o perioadă de trei ani. Numite „ajutoare de minimis“, societăţile trebuie se încadrează în limitele minime stabilite de Uniunea Europeană pentru o anumită perioadă, dar partea bună este aceea că nu este nevoie de notificarea Comisiei Europene atunci cînd se acordă. „Ajutorul de minimis se acordă de la bugetul Ministerului Finanţelor Publice sub formă de granturi, iar valoarea lui se exprimă în formă brută, adică înainte de deducerea impozitelor directe. Ajutorul se situează în limita plafonului de 200.000 de euro, pe o perioadă de trei ani fiscali consecutivi. Pentru a beneficia de acordarea ajutorului de minimis, IMM-urile trebuie să facă dovada că, pe o perioadă de trei ani, anterioară datei solicitării, nu au primit ajutoare de minimis sau, dacă au primit, acestea cumulate nu depăşesc plafonul echivalent în lei al sumei de 200.000 de euro. Beneficiarul nu poate primi ajutorul de minimis dacă înregistrează debite restante la bugetul general consolidat al statului sau dacă se află în procedură de executare silită, faliment sau lichidare”, a declarat directorul coordonator adjunct al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice (DGFP) Constanţa, Adriana Damian. Pentru aprobarea cererii, firma trebuie să prezinte un plan de investiţii care să indice modul de utilizare a sumelor solicitate. În vederea obţinerii acordului de principiu pentru finanţare din partea ministerului, micul întreprinzător trebuie să-şi constituie un dosar, în care planul de investiţii este esenţial. Acest plan trebuie însoţit de un studiu tehnico-economic din care să rezulte viabilitatea proiectului. Alături de acestea sînt obligatorii o serie de documente justificative, privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea întreprinderilor. Printre aceste documente se numară certificatul fiscal din care să rezulte că respectiva companie nu înregistrează debite restante, precum şi declaraţii pe propria răspundere a reprezentantului legal al întreprinderii că firma nu a beneficiat şi nu va beneficia de ajutoare de stat pe alte scheme de minimis de la alţi furnizori de ajutor de stat pe aceleaşi costuri eligibile ale investiţiei pentru care s-a solicitat ajutor în condiţiile actualei legi.
În ce domenii se folosesc banii?
Cei 200.000 de euro pot fi cheltuiţi în domenii extrem de diverse, de la construcţii pînă la achiziţia de brevete sau utilaje şi instalaţii. Fondurile pot fi utilizate pentru terenuri şi amenajarea acestora, construcţii, echipamente tehnologice, aparate şi instalaţii, mijloace de transport, mobilier şi aparatură birotică, precum şi pentru constituirea întreprinderii. De asemenea, pot fi achiziţionate brevete, licenţe sau mărci comerciale. Mai nou, firmele care cer ajutoare de minimis pot să activeze şi în domenii precum informaţii şi comunicaţii, activităţi administrative şi servicii, conform unui act normativ aprobat recent de Guvern. Pentru a fi incluse în investiţia eligibilă, activele trebuie să fie utilizate doar în locaţia care a beneficiat de ajutorul de stat, să fie considerate amortizabile şi să rămînă în locaţia respectivă pentru cel puţin cinci ani de la finalizarea investiţiei, utilizate fiind pentru derularea operaţiunilor finanţate. Firmele interesate pot accesa „Ghidul solicitantului“ de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, secţiunea „Noutăţi“ (www.mfinante.ro).