O generație de copii cu grave probleme de sănătate este pe cale să iasă de pe băncile școlilor. Potrivit unui studiu al Institutului Național de Sănătate Publică, mai mult de un sfert din elevii români au o greutate anormală în raport cu înălțimea lor. Pe măsură ce vârsta elevilor crește, cresc și numărul kilogramelor în plus. De asemenea, cele mai răspândite afecțiuni de care suferă elevii sunt cele legate de vedere. În ambele cazuri, copiii de la oraș sunt mai afectați decât cei din mediul rural.
Datele arată că 25,7% dintre copii au o dezvoltare dizarmonică, adică greutatea lor nu are un raport optim cu înălțimea. La oraș, elevii aflați în această categorie reprezintă 27,5% din total, în timp ce la țara 17,9% dintre elevi au un raport anormal între înălțime și greutate. Potrivit raportului, doar în rândul elevilor de grădiniță, procentul celor mai slabi decât ar trebui în raport cu înălțimea lor este ușor mai mare decât al celor prea grași pentru înălțimea lor.
Din clasa a patra în sus, însă, numărul elevilor cu o greutate peste cea normală este mai mare ca al celor prea slăbi pentru înălțimea lor, diferența mărindu-se pe măsură ce vârsta elevilor crește. Situația stă puțin diferit în mediul rural, unde fetele cu dezvoltare dizarmonică tind să aibă o greutate peste cea normală, în timp ce băieții tind să fie mai slabi decât ar trebui pentru înălțimea lor. La oraș, greutatea în plus predomina atât la fete, cât și la băieți.
Datele arată că 25,31% dintre elevi (aproape 170.000) suferă de o afecțiune. Mai exact, 28,1% în mediul urban și 13,8% în mediul rural. Cele mai frecvente afecțiuni sunt problemele de vedere de care suferă 23,7% dintre elevii români cu probleme medicale. 10,1% au fost găsiți cu obezitate de cauză neendocrină, în timp ce 8,8% dintre aceștia au o deformare dobândită a coloanei vertebrale. Deformările dobândite ale coloanei vertebrale au o prevalență care crește odată cu vârstă, începând de la clasă I la clasa a XII-a. Raportul atrage atenția că aceste afecțiuni trebuie contracarate cu o alimentație echilibrată și prin adaptarea mobilierului școlar, a iluminatului și a programului școlar în așa fel încât să fie optime pentru elevi.
Rezultatele au fost contabilizate după examenele medicale de bilanț efectuate asupra copiilor de grădiniță, de clasă a patra, a opta și a douăsprezecea, în total fiind examinați 666.869 de elevi.