Copiii care împlinesc 14 ani obţin, conform legii, prima lor carte de identitate. Demersul privind obţinerea cărţii de identitate nu este opţional, dar, cu toate acestea, sunt foarte mulţi părinţi care, deşi copiii lor împlinesc vârsta legală pentru eliberarea buletinului, nu fac demersurile obţinerii acestui act de identitate. Din acest motiv, primarul Năvodariului, Nicolae Matei, a decis să implice Primăria, ca autoritate locală, în identificarea copiilor care au împlinit vârsta de 14 ani, pentru ca aceştia să fie luaţi în evidenţa Serviciului Evidenţa Populaţiei şi să le fie eliberate buletinele. Prin urmare, a fost lansată acţiunea „Am 14 ani, îmi fac buletin!”. Matei este hotărât ca în cazurile sociale să înlesnească plata taxelor pentru eliberarea buletinelor. „Sunt foarte mulţi copii care au împlinit 14 ani sau chiar mai mult şi nu au buletine, iar situaţia nu este una întâlnită doar la Năvodari. Este o situaţie generalizată, aşa încât fac apel la instituţiile abilitate să intervină şi să facă demersuri în întreg judeţul, să identifice aceşti copii şi să intervină pe lângă Consiliile Locale şi primari, să fie achitată taxa aferentă eliberării cărţilor de identitate sau să rezolve problema spaţiului locativ. Sunt destul cazurile în care copii de 14 nu au buletine pentru că părinţii nu au un domiciliu stabil la care să îi înregistreze”, a declarat Matei. La Năvodari, primarul a precizat că, în acest an, 369 de copii vor împlini 14 ani. În ianuarie, 32 de copii au împlinit 14 ani, şi doar 24 au depus actele pentru eliberarea cărţilor de identitate, în timp ce, în februarie, 28 de copii au împlinit 14 ani şi doar 7 au depus documentele. Şi asta în condiţiile în care personalul Serviciului de Evidenţă a Populaţiei informează permanent năvodărenii cu privire la necesitatea solicitării actului de identitate în termenul legal. De la începutul anului, au fost întocmite 58 invitaţii pentru tinerii de 14 ani. Principalele cauze pentru care minorii nu au solicitat punerea în legalitate cu actul de identitate sunt legate de faptul că părinţii sunt plecaţi în străinătate, de lipsa documentelor cu care se face dovada spaţiului de locuit şi din cauza faptului că sunt chiar ei plecaţi în străinătate. „În perioada următoare, angajaţii SEP şi ai poliţiei din localitate vor merge în teren să identifice cazurile concrete şi să ofere informaţiile necesare obţinerii actului de identitate tinerilor. Cartea de identitate se eliberează în baza următoarelor acte: cerere tip, certificat de naştere (original şi copie), actul de identitate al unuia dintre părinţi, al tutorelui sau reprezentantului legal, cu care se face dovada domiciliului, timbru fiscal, contravaloarea eliberării cărţii de identitate (11 lei).