Peste cea de-a 40-a ediție a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului a coborât, de curând, cortina. După un scurt moment de respiro, la finalul acestui maraton cultural, artiștii Teatrului Național de Operă și Balet (TNOB) „Oleg Danovski” vor reveni în fața publicului meloman și iubitor de balet. Chiar dacă festivalul s-a desfășurat cu un consum enorm de energie, cu bani puțini și multe sacrificii, artiștii privesc cu încredere spre 2015. Despre travaliul pe care l-a presupus sărbătoarea aniversară abia încheiată și despre proiectele artistice, directorul TNOB, Daniela Vlădescu, vorbește într-un interviu acordat cotidianului „Telegraf”.
Reporter (R.): Pe parcursul unei luni, ați reușit să oferiți publicului constănțean, în cadrul ediției a 40-a a Festivalului Internațional al Muzicii și Dansului, un program variat, cu operă, operetă, balet, recitaluri. Cum ați dus la capăt acest maraton cultural?
Daniela Vlădescu (D.V.): Cred că am justificat această ediție aniversară, deoarece am ales cele mai frumoase producții ale noastre, cu un program care să fie cât mai divers și mai atractiv pentru fiecare segment de public. Am adus artiști foarte buni și i-am folosit pe cei mai buni ai noștri. S-a muncit foarte greu, cu oamenii puțini pe care îi avem. De fapt, festivalul a fost făcut, cu excepția unor soliști invitați, de artiștii noștri. Nu a fost o seară în care artiștii noștri să nu fie prezenți, secondați de toate compartimentele din teatru: administrativ, resurse umane, economic, producție, tehnic. Am realizat singuri un festival care a costat infim, care a fost realizat cu mai mult efort decât cu bani, cu oameni prețioși. Am avut premiere și evenimente diferite: recitaluri vocale, instrumentale, concert simfonic, operă, operă contemporană, balet clasic, gale minunate, muzică românească. Am avut premiera baletului „Romeo și Julieta”, care a fost un succes și din punct de vedere coregrafic, și din punct de vedere al imaginii, scenografia fiind impecabilă. Am avut gala de operetă, divertismentul muzical „O, sole mio”, opera contemporană „Intimations”, toate în premieră.
R.: Cum a sprijinit Ministerul Culturii acest festival?
D.V.: Din păcate, acest festival a trecut total neobservat de Ministerul Culturii. Totuși, am dovedit că facem mult mai mult decât alte instituții de cultură din țară, cu bani nedrept de puțini, cu o muncă extraordinară, cu o organigramă decimată, redusă la neputință. Am sperat să se facă un echilibru între noi și alte instituții de cultură. Am dovedit, totuși, că putem să facem trei genuri speciale, specifice ( n. r. - operă, balet și concert simfonic), cu un sfert din personalul pe care ar trebui să-l aibă un teatru de o asemenea anvergură. Încercările prin care am trecut și munca asiduă a oamenilor care lucrează în acest teatru mă îndreptățesc să cer să ajungem în rândul teatrelor naționale.
180 DE SPECTACOLE PE AN ȘI 5.000 DE SPECTATORI LA FESTIVAL
R.: Totuși, publicul vă arată prețuirea lui.
D.V.: Într-adevăr, publicul ne-a arătat că suntem valoroși, iar aplauzele de la sfârșitul fiecărui spectacol sunt o recompensă uriașă pentru noi. Teatrul acesta are 180 de spectacole pe an și aproape 5.000 de spectatori în timpul festivalului, turnee naționale și internaționale, concurs de dirijat fără sprijin de la buget. De aceea mi se pare nedrept când mă uit cu câtă opulență se realizează festivaluri în țara aceasta și cu câtă ușurință se cheltuiesc bani, iar noi ne chinuim să acordăm un pian, care se dezacordează după 20 de minute de cântat, ne chinuim să reparăm o Dacie de 20 de ani și un acoperiș.
R.: În ciuda acestor greutăți, continuați cu noi proiecte.
D. V.: Anul viitor, ne-am propus să facem cea de-a V-a ediție aniversară a Festivalului „Opera Nights” de la Hunedoara și Deva, am stabilit deja două turnee în Germania, cu Opera, în iunie și august, cu „Carmen”, de Bizet, „Nabucco”, „Aida” și „Tosca”, de Verdi, Tot în 2015, se va relua și turneul tradițional al Baletului, în Germania. Vom organiza și cea de-a patra ediție a Concursului Internațional de Dirijat. De asemenea, ne-am propus să facem, în parteneriat cu Thalassa Film& Music, un concurs de dirijat operă și unul de canto. Mi-aș dori să facem și un concurs de balet, deoarece Compania de Balet a Teatrului „Oleg Danovski” este, deja, una dintre cele mai reprezentative din România.
R.: Până atunci, ce va mai urmări publicul constănțean la Teatrul „Oleg Danovski”?
D.V.: Vom avea concerte simfonice, un spectacol de balet „Lacul lebedelor”, pe 6 decembrie, concertul tradițional de Crăciun, pe 12 decembrie, cu maestrul Gheorghe Stanciu la pupitru. Apoi, pe 19 și 20 decembrie, maestrul Tudor Gheorghe va cânta alături de corul și orchestra teatrului nostru. Apoi vom intra în vacanță și vom începe Anul Nou pe 10 ianuarie, cu „O, sole mio!”.