Marţi seară, ministrul german al Afacerilor Externe, Guido Westerwelle, a inaugurat Târgul de Carte de la Frankfurt, aducând un omagiu invitatului de onoare din acest an, Brazilia. Ţara organizatoare a Cupei Mondiale la Fotbal în 2014 şi, apoi, a Jocurilor Olimpice de Vară, în 2016, este reprezentată în acest an la Frankfurt de 70 de scriitori şi 164 edituri. Ieri, Târgul de Carte de la Frankfurt şi-a deschis porţile pentru profesioniştii din această industrie, onorând tinerele companii inovatoare din domeniul editurilor digitale. Standurile celor 7.100 de expozanţi anunţaţi aşteaptă între 250.000 şi 300.000 de vizitatori până duminică.
MONOPOL PE PIAŢA ONLINE Organizatorii Târgului de Carte de la Frankfurt au lansat un apel public prin care au avertizat comunitatea internaţională în legătură cu dominaţia exercitată de marii distribuitori de pe internet, precum Amazon, pe piaţa de carte. „Amazon, Google şi Apple sunt magicieni ai logisticii, dar nu sunt editori şi nu au pasiunea editării de carte”, a declarat Jürgen Boos, directorul Târgului de Carte de la Frankfurt, cu puţin timp înainte de deschiderea evenimentului. După părerea sa, aceste grupuri, impunându-şi standardele tehnologice, controlează nu doar piaţa, ci influenţează totodată alegerile clienţilor şi accesul la conţinuturile literare. „Sunt maşini de fidelizare a clientelei, care domină nu doar comerţul online, ci şi suporturile de lectură, având astfel clienţii sub controlul lor”, a adăugat Jürgen Boos, potrivit căruia diversitatea operelor editate necesită o gamă variată de actori pe această piaţă. „Editorii de carte nu sunt totuşi paralizaţi de frică şi se vor lupta pentru a inova la rândul lor”, a adăugat acesta.
Jürgen Boos spune că priveşte Franţa ca pe un exemplu în multe domenii, după votul exprimat săptămâna trecută de deputaţii francezi, prin care au adoptat o propunere de lege care doreşte să interzică operatorilor de comerţ online, precum Amazon, cumularea gratuităţii taxei de transport cu reducerea autorizată de 5% în domeniul comerţului de carte. „În trecut am crezut că puteam să rămânem competitivi în faţa unei companii precum Amazon prin investiţii fiabile. De acum înainte, avem cu adevărat nevoie să ne adaptăm dacă vrem să rămânem în cursă”, a spus Gottfried Honnefelder, directorul asociaţiei librarilor şi editorilor germani. În Germania, cifra de afaceri a trei mari canale de distribuţie de carte, librării, comerţ online şi magazine mari a crescut cu 0,8% între ianuarie şi septembrie.
PREZENŢĂ NAŢIONALĂ La standul României din cadrul Târgului de Carte de la Frankfurt vor fi lansate antologia „Heimat - gerettete Zunge - Autoren aus Rumänien”, volumul „Die 53. Woche”, de Traian Pop Traian, ambele publicate la editura Pop din München, romanul „Vieţile paralele”, de Florina Ilis, şi volumul „La început a fost dialogul. Grupul de Acţiune Banat şi prietenii”, coordonat de Corina Bernic şi Ernest Wichner. Scriitoarea Nora Iuga va citi din jurnalul său „Berlinul meu e un monolog”, precum şi câteva poezii noi scrise în limba germană. Domeniul designului de carte va fi prezentat publicului prin intermediul expoziţiei „Best Book Design from Romania”, organizată de către asociaţia editorilor din România. Totodată, scriitoarea Svetlana Cârstean va participa la expoziţia de fotografie „Care este rostul poeziei? / Wozu Poesie?”. Organizată de Literaturwerkstatt Berlin, expoziţia documentează modul în care poeţii evaluează situaţia culturii şi societăţii în ţările lor de origine.