Ambulanţele private care afişează pe maşini numărul propriu de telefon trebuie să treacă, alături de acesta, şi numărul public 112, precum şi faptul că serviciile oferite sînt contra cost, potrivit unui proiect al Ministerului Sănătăţii Publice (MSP) supus dezbaterii publice. MSP organizează, astăzi, o dezbatere publică privind proiectul de ordin pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare ale titlului IV „Sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat” din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. “Normele metodologice vizează mai multe ordine de ministru dezbătute pînă acum. Actualul proiect va permite punerea în aplicare a legii şi vizează, printre alte, organizarea şi funcţionarea serviciilor de ambulanţă şi SMURD, dar şi organizarea serviciilor private de ambulanţă”, a explicat subsecretarul de stat din Ministerul Sănătăţii, Raed Arafat. Potrivit proiectului de act normativ, acordarea asistenţei medicale private de urgenţă la nivel prespitalicesc se face de către serviciile de ambulanţă private non-profit şi de către cele comerciale, cu respectarea unor cerinţe. Astfel, participarea serviciilor private non-profit în acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat se face cu aprobarea MSP, precum şi a MIRA. De asemenea, ambulanţele aparţinînd serviciilor private non-profit vor trebui să afişeze numărul de apel unic de urgenţă 112. Fundaţiile şi asociaţiile non-profit ale firmelor cu capital privat nu fac parte din această categorie, se mai arată în proiectul de act normativ. În cazul serviciilor de ambulanţă private comerciale, situaţia este puţin diferită. Astfel, potrivit proiectului, ambulanţele private comerciale sînt apelate la numerele proprii de apel, cu excepţia activităţilor de consultaţii şi transport contractate prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, a căror coordonare se face doar prin 112 şi dispeceratul medical public sau a celui integrat. Serviciile private comerciale de ambulanţă au obligaţia de a menţiona pe ambulanţe, în scris, imediat sub numărul de apel afişat lateral dreapta, lateral stînga şi pe uşa sau uşile din spate, numele firmei, care trebuie să fie identic cu cel din registrul comerţului. De asemenea, va fi făcută menţiunea “Numărul de apel este un număr privat şi serviciile oferite sînt contra cost. Pentru asistenţa publică de urgenţă sunaţi la 112”. Dispeceratele medicale publice, precum şi cele integrate trimit echipajele de consultaţii sau cele de transport ale serviciilor de ambulanţă private comerciale la cazurile specifice în baza unor protocoale de cooperare avizate de Casele judeţene de asigurări de sănătate sau de Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti şi de autorităţile de sănătate publică. La trimiterea unui echipaj al unui serviciu de ambulanţă privat comercial, dispeceratul public are obligaţia să informeze apelantul de această măsură şi de faptul că intervenţia va fi asigurată gratuit, aceasta fiind decontată de către Casa de Asigurări de Sănătate. Serviciul de ambulanţă public în structura căruia se află dispeceratul medical sau responsabilul dispeceratului integrat informează, lunar, în scris, Casa judeţeană de Asigurări de Sănătate despre numărul intervenţiilor la care s-a deplasat fiecare serviciu de ambulanţă privat comercial, menţionînd datele de referinţă ale fiecărui caz. Dacă apelantul nu este dispus să achite costul solicitării, dispeceratul serviciului privat va prelua solicitarea integral, împreună cu numărul de contact al apelantului şi va comunica solicitarea dispeceratului medical public sau celui integrat prin numărul de apel unic 112, informînd apelantul de acest demers. La momentul preluarii datelor de către dispeceratul medical sau cel integrat prin 112, întreaga responsabilitate de rezolvare a cazului este preluată de serviciile publice.