Statele exportatoare de armament trebuie să îşi intensifice controlul asupra transportatorilor, pentru a evita deturnarea armelor către ţările unde au loc încălcări ale drepturilor omului şi crime de război, apreciază Amnesty International. Potrivit raportului acestei organizaţii pentru respectarea drepturilor omului, mai multe companii cu sedii în Marea Britanie, Franţa, Rusia, China şi SUA - cele cinci state membre din Consiliul de Securitate al ONU - transportă arme convenţionale şi muniţie către ţări unde acestea ar putea fi folosite pentru a comite încălcări ale drepturilor omului şi crime de război. Amnesty afirmă că în perioada martie 2008 - februarie 2010 au fost livrate arme cu submuniţie armatei pakistaneze via Coreea de Sud, armamentul fiind transportat pe nave înregistrate în Marea Britanie şi operate de companii britanice şi germane. Aceste livrări au fost efectuate cu încălcarea angajamentului Marii Britanii şi Germaniei de a renunţa total la vânzarea şi folosirea de bombe cu submuniţie, reaminteşte AI, cu două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a Convenţiei de la Oslo, ce interzice folosirea, producerea şi transferul armelor de acest tip.
Amnesty citează şi exemplul pieselor de schimb pentru mitraliere şi baterii antiaeriene provenite din Bulgaria şi destinate Rwandei, care au fost transportate cu un avion de linie până la Paris, apoi la Nairobi, fără a ajunge vreodată la Kigali. Acestea au fost utilizate, în realitate, în Republica Democratică Congo (RDC), ţară afectată de confruntări violente între grupări rebele şi armata naţională, ambele părţi fiind acuzate de abuzuri asupra populaţiei civile. Publicarea acestui raport, intitulat: ”Fluxuri mortale: Controlul transportului de arme în Tratatul privind comerţul armelor”, coincide cu reluarea la ONU a discuţiilor pe tema elaborării unui nou tratat internaţional vizând comerţul cu armament. Amnesty solicită ONU să examineze rolul companiilor de transport şi al altor intermediari în lanţul de aprovizionare cu arme şi nu doar să verifice autorizaţiile de export şi import ale statelor.