Reprezentanţii instituţiilor statului fac ce fac şi dau cu bâta în baltă, demonstrând că funcţiile pe care le ocupă sunt prea dificile pentru ei. Ultimii care şi-au dat cu stângul în dreptul sunt cei de la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), cu proiectul PROSELF - „PROmovarea serviciilor de tip SELF-service”. Proiectul, contractat în 2009, are rolul de a contribui la transformarea ANOFM într-o structură flexibilă, transparentă şi orientată cât mai eficient către nevoile şi aşteptările concrete ale clienţilor săi, adică ale şomerilor şi ale agenţilor economici. Dacă teoria sună bine, practica lasă de dorit. Cu mult! În prezent, pentru a-şi putea viza, lunar, documentele prin care li se atestă statutul de şomer, persoanele fără locuri de muncă trebuie să se deplaseze la sediul agenţiei judeţene pentru ocuparea forţei de muncă în ale cărei evidenţe sunt înscrişi. Aşa se face că sediile agenţiilor din întreaga ţară sunt luate cu asalt, lunar, de zeci de mii de persoane, care sfârşesc prin a sta la cozi interminabile pentru o ştampilă. Pentru a veni în sprijinul lor, proiectul prevede înfiinţarea a 47 de centre de tip self-service (adică o posibilitate electronică de a obţine informaţii, dar şi de a introduce date, fără a apela la un angajat AJOFM) la nivelul agenţiilor de ocupare a forţei de muncă din reşedinţele de judeţ şi din cele şase sectoare ale municipiului Bucureşti.
INAUGURARE INCOMPLETĂ Ieri, conducerea Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) din Constanţa a inaugurat un asemenea centru, dotat cu mobilier şi aparatură IT (imprimante, lcd-uri, calculatoare, touch-screen-uri etc.). Din păcate, inaugurarea a scos la iveală şi primele probleme ale sistemului gândit de autorităţile de la Bucureşti, probleme pe care, în cei trei ani de la lansarea proiectului, nu s-a găsit nimeni să le rezolve. Mai exact, pentru aplicaţia de vizare a carnetelor de şomeri, constănţenii fără loc de muncă din cadrul AJOFM ar trebui identificaţi pe baza amprentelor digitale.
POTRIVIT REPREZENTANŢILOR AJOFM, ÎN PREZENT NU EXISTĂ O BAZĂ LEGALĂ CARE SĂ PERMITĂ AMPRENTAREA ŞOMERILOR DE CĂTRE ANGAJAŢII AGENŢIEI
Cu alte cuvinte, ANOFM a cheltuit 18,5 milioane de lei, din fonduri structurale, pentru un proiect care nu funcţionează! Şi mai ciudat este faptul că, pentru aplicaţia dedicată agenţilor economici, prin care aceştia pot depune declaraţiile la fondul de şomaj, identificarea angajatorilor se face pe baza codului numeric personal (CNP). Prin urmare, se putea recurge la aceeaşi metodă şi pentru şomeri, nefiind necesar ca această categorie să fie amprentată. Dar, se pare că logica nu este punctul forte al reprezentanţilor ANOFM, care au ţinut morţiş să aibă amprentele digitale ale românilor fără locuri de muncă. Partea bună a centrelor PROSELF este că aplicaţiile dedicate angajatorilor şi cele prin care şomerii pot căuta locuri de muncă funcţionează. De asemenea, o altă aplicaţie funcţionabilă este cea care afişează informaţii de pe piaţa muncii. Măcar atât!...