Anul acesta, aprox. 2.000 de vapoare maritime au tranzitat, cel puţin o dată, porturile maritime româneşti. Adăugînd alte cîteva sute de nave fluviale, iahturi şi alte ambarcaţiuni de agrement, reiese că activitatea portuară a fost una intensă. Numărul mare de operaţiuni navale efectuate în porturile româneşti s-au soldat şi cu evenimente nu tocmai dorite. Astfel, pe lîngă cele cîteva zeci de incidente uşoare produse între două nave sau între navă şi cheu la efectuarea manevrelor de acostare, reprezentanţii Căpităniei Zonale Constanţa (CZC) s-au confruntat şi cu evenimente navale grave, care se produc odată la cîţiva ani. „Au fost evenimente multe, de la cele mai uşoare, pînă la cele mai grave, soldate cu victime. Ne-am confruntat cu accidente individuale de muncă, dar şi cu unul colectiv, foarte grav, în urma căruia au murit şase muncitori. Astfel, din punctul de vedere al CZC putem spune că am avut un an plin de evenimente deosebite”, a declarat directorul adjunct al CZC, Laurenţiu Zanfir. Cele mai grave trei evenimente navale s-au produs la începutul verii, toate în mai puţin de o lună.
Navă scufundată în dana 0
Primul eveniment major al anului s-a produs în noaptea de 29 spre 30 mai, cînd nava cambodgiană „Karim 1” s-a scufundat în dana RoRo2 a Portului Constanţa. Vaporul era amarat lîngă docul plutitor „Sorena” aşteptînd să intre în reparaţii după ce cu zece zile înainte fusese lovit de tancul turcesc „Zoppun”. Evenimentul nu s-a soldat cu victime, cei 12 membri ai echipajului fiind salvaţi din apă şi duşi imediat la bordul unui vas egiptean. Ancheta efectuată de autorităţile portuare a stabilit că nava „Karim 1” s-a scufundat din cauza unor lucrări de reparaţii efectuate ilegal la corpul navei. Operaţiunea de ranfluare a navei cambodgiene este a doua de acest fel din Portul Constanţa, prima fiind efectuată în 2004, după ce nava coreană "Nazek T" s-a scufundat în Portul Constanţa Sud Agigea.
O tragedie la cinci ani
Al doilea şi cel mai grav accident naval petrecut în Portul Constanţa a fost cel din dana 64, în zona de operare a societăţii Minmetal, soldat cu şase morţi şi trei răniţi. Accidentul colectiv s-a produs la cinci ani şi trei zile de la tragedia de pe nava Anopolis. Anul acesta, pe 8 iunie, la ora 12.50, remorcherul – împingător „Izvorul Mare 1" scotea de la operare macaraua plutitoare 682. În momentul în care a trecut pe lîngă podul rulant 2 pentru încărcare – descărcare, aparţinînd societăţii „Minmetal", cîrligul macaralei a agăţat braţul podului şi l-a dărîmat în apă. În accident au fost implicate 18 persoane, dintre care şase au murit pe loc şi trei au fost rănite uşor. La cinci săptămîni de la producerea evenimentului autorităţile portuare au finalizat ancheta, în urma căreia i-a găsit vinovaţi atît pe comandantul remorcherului împingător, cît şi pe proprietarul podului rulant. Cu toate acestea, ancheta efectuată de către Inspecţia Muncii, finalizată la cinci luni de la accident, a menţionat printre vinovaţi, toate părţile implicate, inclusiv autorităţile portuare, mai puţin pe proprietarul podului rulant. Tot de cinci săptămîni au avut nevoie şi scafandrii care au efectuat operaţiunea de ranfluare a utilajelor pentru a şterge urmele catastrofei, însă e greu de apreciat de cît timp va fi nevoie pentru a diminua durerea din sufletele familiilor celor şase muncitori decedaţi. În cazul accidentului de muncă din dana 64, procesul va începe anul viitor, iar rudele celor care şi-au pierdut viaţa speră ca cei care se fac vinovaţi să plătească.
Iaht în flăcări
Ultimul eveniment major înregistrat la Serviciul cercetare al CZC a fost tot în luna iunie a acestui an. Mai exact, la fix doi ani de la scufundarea navei coreene „Nazek T”, ambarcaţiunea de lux „Constantza”, pe care se aflau şapte persoane, a fost distrusă de flăcări, într-un incendiu produs în largul Mării Negre, la aprox. cinci mile travers de Portul Midia. Pe 26 iunie 2006, iahtul „Constantza”, sub pavilion St. Vincente, aparţinînd omului de afaceri Cameliu Babinciuc, a părăsit Portul Turistic Tomis pentru o plimbare pe mare pînă în Portul Sulina. După ce a parcurs cîteva mile, motorul ambarcaţiunii a luat foc. Cele şapte persoane aflate pe iaht, printre care şi proprietarul acesteia şi fiul său, au fost salvate din apele mării de o vedetă a Poliţiei de Frontieră care trecea întîmplător prin zonă. După ce a fost stins incendiul, resturile iahtului au ajuns pe fundul mării.