Cea de-a doua sesiune a programului „Rabla” a pornit, la Constanţa, cu şi mai mare scandal decât cel iscat în prima etapă a distribuirii voucherelor. Dacă, la început, oamenii erau nemulţumiţi că nu au fost distribuite decât 147 de tichete pentru judeţul Constanţa, câte 49 pentru fiecare dintre cele trei centre colectoare, lucrurile s-au înrăutăţit odată cu începerea ultimei sesiuni, unde judeţul nostru nu a mai primit niciun tichet valoric pentru rable. Reamintim că în prima etapă s-au distribuit doar 25% din cele 17.000 de tichete valabile pentru toată ţara. Administratorii celor trei firme colectoare din judeţ validate de Administraţia Fondului de Mediu (AFM) pentru „Rabla”, VMB Lux Sonor din Constanţa, Recsal SRL din Ovidiu şi compania Resort din comuna Lumina, au depus o sesizare comună către AFM, solicitând reluarea procesului de redistribuire a voucherelor, în care să fie inclus şi judeţul Constanţa. „Săptămâna trecută am urmărit constant site-ul AFM-ului, aşa cum ni s-a recomandat, pentru a vedea când trebuie să depunem cererile de repartizare a voucherelor. Am şi sunat, dar nu ne-a răspuns nimeni de la AFM la telefon. Ne-am trezit brusc, sâmbătă, 22 iunie, că toate cele 17.000 de tichetele au fost deja distribuite, iar Constanţa nu mai primeşte niciun voucher”, a declarat, nemulţumit, administratorul societăţii Recsal din Ovidiu, Constantin Moţ. Nu doar Constanţa se află în această situaţie, ci şi alte 13 judeţe cărora în etapa a doua nu li s-a mai alocat niciun voucher. În urma numărului mare de petiţii primite de la colectorii validaţi şi de la cetăţeni, preşedintele AFM, Adrian Gearâp, a dispus declanşarea unei anchete interne pentru verificarea modului de organizare şi distribuire a tichetelor. În funcţie de rezultatele anchetei interne, vor fi dispuse sancţiunile şi măsurile necesare, în conformitate cu atribuţiile şi prevederile legale în vigoare, se arată într-un comunicat al AFM.
Redacţia cotidianului „Telegraf” a trimis, luni, o solicitare către AFM, în care cerea explicarea motivelor pentru care în judeţul Constanţa nu s-au repartizat tichete valorice în etapa a doua a programului. Răspunsul preşedintelui AFM, Adrian Gearâp, a fost următorul: „Consumarea tichetelor primite iniţial a fost condiţia obligatorie pentru depunerea unei noi cereri de distribuire de către colectori. Distribuirea tichetelor solicitate a fost realizată în limita stocului disponibil la nivel naţional pentru persoanele fizice şi până la epuizarea acestora, în funcţie de cererile colectorilor. Conform art. 15 alin. (6) din „Ghidul de finanţare a Programului”: După efectuarea primei distribuiri a tichetelor, încetează starea de egalitate între punctele de lucru, instituită conform alin. (2), aceasta având ca efect posibilitatea depunerii de către colectorul validat a unor noi cereri de distribuire a tichetelor, în mod succesiv, dar numai în condiţiile în care a eliberat toate tichetele distribuite de către Autoritate (AFM) în baza cererii de distribuire depuse anterior. Distribuirea tichetelor solicitate conform alin. (6) se face din stocul disponibil la nivel naţional pentru persoanele fizice şi până la epuizarea acestuia. În baza cererii de distribuire depuse conform alin. (6), Autoritatea (AFM) poate distribui cel mult 200 de tichete. Cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (5) din Ghidul de finanţare, la cererea de distribuire a tichetelor, colectorul validat este obligat să anexeze şi raportul privind tichetele eliberate proprietarilor persoane fizice, pe suport hârtie, semnat şi ştampilat pe fiecare filă de către reprezentantul său legal ori de către persoana împuternicită de către acesta; raportul se certifică „conform alicaţiei PSIPAN“ de către personalul responsabil cu administrarea sistemului informatic al Autorităţii.
Cererea de distribuire a tichetelor este nulă în următoarele situaţii:
a) numărul de tichete solicitat de colectorul validat depăşeşte numărul de tichete pe care Autoritatea îl poate distribui potrivit alin. (4) sau, după caz, alin. (8);
b) stocul destinat persoanelor fizice este epuizat la data depunerii cererii;
c) cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (5), la cererea de distribuire nu a fost anexat raportul privind tichetele eliberate proprietarilor persoane fizice;
d) cererea este formulată şi/sau depusă de către o persoană care nu deţine calitatea de reprezentant legal al colectorului validat ori de împuternicit al acestuia;
e) cuprinsul cererii este ilizibil sau este alterat prin ştersături, modificări şi/ori completări”. Ghidul de finanţare a Programului „Rabla” este disponibil online, la adresa http://www.afm.ro/rabla_autovehicule.php. De asemenea, AFM i-a informat pe cei responsabili de derularea programului că a publicat în timp util, pe site-ul instituţiei (www.afm.ro), toate informaţiile necesare, tocmai pentru a elimia orice suspiciune cu privire la modul de distribuire a acestora.