”Documentul pe politică externă al Rusiei nu e o nouă doctrină”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

”Documentul pe politică externă al Rusiei nu e o nouă doctrină”

Externe 14 Mai 2010 / 00:00 389 accesări

Oficialii ruşi au dezminţit, după publicarea documentului Moscovei pe politică externă, că ar fi vorba despre o nouă doctrină. Ei spun că pur şi simplu este vorba despre un răspuns la cererea preşedintelui Dmitri Medvedev de a face din politica externă o forţă în atragerea de investiţii străine. Documentul este intitulat ”Programul pentru folosirea eficientă a politicii externe în dezvoltarea pe termen lung a Rusiei” şi este datat februarie 2010. El este scris în numele ministrului de Externe, Serghei Lavrov, către preşedintele Medvedev.

Documentul elaborat de Ministerul rus de Externe şi aprobat de preşedintele Dmitri Medvedev constituie o propunere de schimbare a doctrinei de politică externă a Moscovei, care să ţină seama de motivaţii economice. ”Criza a demonstrat că Rusia nu se poate dezvolta singură - trebuie să se sprijine pe cineva”, a apreciat o sursă din MAE rus. Proiectul prevede consolidarea relaţiilor cu UE şi SUA, descrise drept ”partenerii preferabili”. Principalul motiv pentru această schimbare neaşteptată în politica externă rusă, în special în ceea ce priveşte Occidentul, îl reprezintă nevoia de investiţii pentru modernizarea economiei şi infrastructurii. Rusia îşi propune crearea aşa-numitelor ”alianţe pentru modernizare” cu partenerii cei mai importanţi din Europa şi cu UE în ansamblu, folosirea potenţialului tehnologic american şi depăşirea restricţiilor care se mai menţin încă în SUA în privinţa transferului de tehnologii superioare către Rusia, formarea de parteneriate sau alianţe tehnologice cu ţări ca Brazilia, India, China, Coreea sau Singapore. Instituţiile abilitate din Federaţia Rusă ar urma să elaboreze o listă de tehnologii şi procese tehnologice de care dispun partenerii externi şi care prezintă interes pentru Rusia. Programul vorbeşte şi despre necesitatea identificarii inclusiv a tehnologiilor avansate aflate în dotarea nu doar a companiilor de stat, ci şi private, din mediul ştiinţific, de cercetare şi academic.

România figurează ca subcapitol separat în lista obiectivelor de interes pentru Federaţia Rusă, documentul subliniind necesitatea de a contribui la fortificarea business-ului rusesc în sectoarele strategice ale economiei româneşti, în primul rând în complexul petrolier şi energetic, în metalurgia feroasă şi neferoasă, inclusiv prin participarea la privatizarea întreprinderilor de stat care încă funcţionează în România. Altă prioritate în relaţiile cu România este amplificarea cooperării în sectorul de gaze, inclusiv asigurarea tranzitului gazelor ruseşti pe teritoriul României, dar şi construirea şi exploatarea depozitelor subterane de gaze pe teritoriul românesc. Moscova îşi mai propune să contribuie la realizarea proiectelor comune în domeniul energetic – participarea companiilor ruseşti la reconstruirea şi modernizarea capacităţilor româneşti producătoare de energie care lucrează în baza echipamentelor ruseşti (sovietice), construirea în România de centrale termoelectrice de generaţie nouă cu exploatarea lor ulterioară comună, implicarea companiilor ruseşti în construirea celei de-a doua centrale nucleare, punerea la punct a unui sistem de tranzit prin România a curentului electric către state terţe. În relaţiile cu România, Moscova îşi mai propune să contribuie la semnarea unui acord pentru protejarea proprietăţii intelectuale, iar în paralel, să obţină reglementarea cât mai rapidă a problemei fabricării în România - în baza licenţelor fostei URSS - a produselor cu destinaţie militară.



12