Raportul Tismăneanu sau Pactul pentru Educaţie sînt doar cîteva dintre subiectele anunţate pentru proba de limba română, oral, la examenul de bacalaureat. Vicepreşedintele PSD Ecaterina Andronescu a solicitat, ieri, Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) să scoată dintre subiectele anunţate pentru bacalaureat pe acelea care nu au legătură cu programa parcursă de elevi. Ea a arătat că acest tip de subiecte (Raportul Tismăneanu sau Pactul pentru Educaţie - n.r.) nu au legătură cu programa de învăţămînt, acuzînd în acest sens politizarea excesivă a învăţămîntului, concretizată în cursul actualei guvernări. Vicepreşedintele PSD a precizat, totodată, că ministrul Educaţiei, Cristian Adomniţei, a fost invitat, miercuri, la ora 11.00, la Comisia de învăţămînt din Camera Deputaţilor, pentru a explica de ce s-a ajuns la această situaţie şi pentru a corecta subiectele în cauză. Andronescu a cerut, totodată, explicaţii MECT în legătură cu modalitatea de constituire a comisiei de profesori care a elaborat subiectele de examen respective. „De ce Ministerul Educaţiei nu a elaborat standardele de evaluare a competenţelor ca să avem un proces de evaluare corectă pe tot parcursul ciclului şcolar?”, s-a întrebat ea retoric, solicitînd ministrului Educaţiei să discute cu toţi inspectorii şcolari, care, la rîndul lor, să discute cu directorii de şcoli pe subiecte legate de siguranţa în şcoli, actele de violenţă şi promovarea non-valorilor la nivelul şcolilor. În replică, MECT consideră criticile aduce subiectelor pentru proba orală la limba şi literatura română a bacalaureatului drept denigratoare pentru conducerea ministerului şi motivate de interese politice. Şi Asociaţia Naţională a Profesorilor de Limba şi Literatura Română (ANPRO) consideră că subiectele de la proba orală de română a bacalaureatului din 2008 sînt în conformitate cu programa şcolară şi cu obiectivele acesteia. „Subiectele publicate de MECT au suscitat discuţii fireşti, aşa cum în fiecare an elementele de noutate generează polemici. În urma consultărilor pe care le-am avut, considerăm că subiectele respective sînt în conformitate cu programa şcolară şi cu obiectivele acesteia, servind formării efective a unor adulţi activi şi conştienţi de locul pe care trebuie să îl ocupe într-o Românie a secolului XXI, integrată în UE”, se arată într-o informare a ANPRO. Potrivit conducerii organizaţiei, toate cerinţele previzibile vizînd cele 100 de texte publicate de MECT se regăsesc în programele liceelor care au renunţat la perspectiva analitică şi care sînt centrate pe competenţe.