ANES atrage atenţia asupra publicităţii sexiste din peisajul audiovizual românesc

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

ANES atrage atenţia asupra publicităţii sexiste din peisajul audiovizual românesc

Politică 29 Octombrie 2009 / 00:00 400 accesări

Agenţia Naţională petru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi (ANES) a sesizat Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) cu privire la o reclamă a mărcii de autoturisme Porsche, care conţine mesaje sexiste, aducînd atingere imaginii şi demnităţii femeilor din România. Reclama în cauză prezintă o femeie cu o ţinută vestimentară \"seducătoare\" care se apropie de un autoturism şi se aşează pe scaunul din dreapta, în timp ce o voce de fundal afirmă: \"Femeilor le place Porsche\", iar replica bărbatului care se aşează la volanul maşinii este: \"Dar bărbaţii le conduc!\". Din perpsectiva ANES, modalitatea vizuală prin care femeia este reprezentată, precum şi mesajul audio folosit în reclamă, reproduc un stereotip sexist la adresa femeilor, potrivit căruia, în general, resursele financiare şi materiale (în cazul de faţă un autoturism) sînt deţinute de bărbaţi, la care femeile pot avea acces doar prin apel la sexualitate. În acest sens, ANES a recomandat CNA să dispună retragerea imediată a reclamei în cauză din spaţiul audiovizual:

„Sesizare cu privire la reclama sexistă pentru marca de autoturism Porche

Stimate domnule preşedinte,

Agenţia Naţională pentru Egalitatea de Şanse între femei şi bărbaţi (ANES) este a instituţie a administraţiei publice centrale din România, aflată în subordinea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), al cărui obiectiv principal constă în promovarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi asigurarea integrării active a perspectivei de gen în toate politicile şi programele naţionale. Conform strategiei naţionale în domeniul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi 2006 - 2009, Capitolul 6, una dintre ariile cheie de intervenţie ale Agenţiei vizează rolurile şi stereotipurile de gen, cu scopul de a promova principiul egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, în cultură şi mass-media. În acest sens, ANES vă informează asupra faptului că pentru o perioadă de cel puţin două săptămîni a fost şi continuă să fie difuzată pe diverse posturi de televiziune o reclamă pentru marca de autoturism Porsche ce conţine mijloace audiovizuale sexiste, aducînd atingere imaginii şi demnităţii femeilor din România. Reclama în cauză prezintă o femeie cu o ţinută vestimentară \"seducătoare\", ce se apropie de un autoturism, în timp ce o voce de fundal afirmă: \"Femeilor le place Porsche!\", finalizîndu-se cu spusele domnului Mădălin Ionescu: \"Dar bărbaţi le conduc!\". Din perspectiva noastră, modalitatea vizuală prin care femeia este reprezentată, precum şi conţinutul audio folosit în reclamă reproduc un stereotip sexist la adresa femeilor, potrivit căruia, în general, resursele financiare şi materiale (în cazul de faţă un autoturism) sînt deţinute de bărbaţi, la care femeile pot avea acces doar prin apel la sexualitate. Conform art. 20 din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată: \"(1) Publicitatea care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană, aducînd atingere imaginii unei persoane în viaţa publică şi/sau particulară, precum şi a unor grupuri de persoane este interzisă. (2) Este interzisă utilizarea în publicitate a situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sînt prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic. (3) Firmele de publicitate au obligaţia de a cunoaşte şi de a respecta aplicarea principiului egalităţii de şanse şi de tratament pentru eliminarea stereotipurilor de gen din producţiile publicitare\". Totodată, potrivit art. 46 din acelaşi act normativ: \"(1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda contravenţională de la 1.500 lei la 15.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin (2) - (4), art. 8, art. 9 alin (1), art. 10 alin. (1) şi (3), art. 11 - 14 şi ale art. 15 - 23\". De asemenea, conform Legii audiovizualului nr. 504/2002, republicată, art. 17, alin (1), Consiliul este autorizat: \"d) să emită, în aplicarea dispoziţiilor prezentei legi, decizii cu caracter de norme de reglementare în vederea realizării atribuţiilor sale prevăzute expres în prezenta lege şi, cu precădere, cu privire la: (...) 6. apărarea demnităţii umane şi a dreptului la propria imagine; 7. politici nediscriminatorii cu privire la rasă, sex, naţionalitate, religie, convingeri politice şi orientări sexuale;\". Totodată, potrivit art. 29: \"(1) Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: c) să nu prejudicieze demnitatea umană; d) să nu includă nicio formă de discriminare pe motiv de rasă, etnie, naţionalitate, religie, credinţă, handicap, vîrstă, sex sau orientare sexuală\". În acest sens, ANES recomandă Consiliului Naţional al Audiovizualului să dispună retragerea imediată a reclamei în cauză din spaţiul media audiovizual, şi stă la dispoziţie cu expertiză în domeniul egalităţii de gen pentru orice posibilă regîndire a materialului publicitar.

Cu deosebită consideraţie, Maria Moţa, preşedinte”



12