Intrată în Uniunea Europeană cu atribuţii sporite de control în domeniul industriei alimentare, Autoritatea Naţională Sanitar - Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) este pe cale să se transforme în sperietoarea tuturor comercianţilor. Prin schimbarea regulilor jocului şi impunerea unor criterii mult mai stricte unităţilor care vor să-şi desfăşoare activitatea după standardele europene, firmele care vînd alimente sînt obligate să se înregistreze la direcţiile veterinare judeţene. În această categorie intră restaurantele, pizzeriile, cantinele, patiseriile, pensiunile turistice, dar şi magazinele alimentare, societăţile urmînd să fie controlate periodic. Potrivit reprezentanţilor ANSVSA, procedura de control prevede ca numai pe parcursul acestui an inspectorii veterinari să verifice peste 200 de unităţi. Documentul aprobat de preşedintele ANSVSA, Marian Avram, specifică faptul că primele unităţi luate în vizor sînt barurile, urmînd ca verificările să cuprindă toate fabricile de panificaţie, conserve, ulei, margarină şi băuturi alcoolice. Acestea din urmă vor fi controlate lunar, tarifele percepute fiind stabilite la cel puţin 0,025 euro pe hectolitru în cazul produselor finite. Inspectorii veterinari vor controla baruri şi restaurante selectate aleator, conform unui program trimestrial, numărul maxim de unităţi care vor fi verificate într-o lună fiind de 20. Pe de altă parte, reprezentanţii ANSVSA vor controla supermarketurile şi hipermaketurile, trimestrial, verificările fiind extinse şi la depozitele de alimente aparţinînd importatorilor sau producătorilor români. În acelaşi timp, instituţia a stabilt tarife de 20 de lei pentru inspecţia animalelor din gospodării, în vreme ce examinarea în cazul suspiciunilor de boli majore va costa între 0,8 şi 2 lei pe cap de animal. Activităţile de dezinfecţie în gospodării, ferme sau fabrici din industria alimentară vor fi plătite de beneficiari cu 14,8 lei pe suta de metri pătraţi, în timp ce manopera medicilor veterinari variază între 3,5 şi 16 lei.