Dunărea este fluviul cu cel mai mare număr de state riverane din UE. Totodată, în regiunea Dunării există o mare concentrare de capitale și state metropolitane, acest lucru conferindu-i potențialul de a deveni una din cele mai dinamice și mai competitive macroregiuni. Iar pentru că România se află la capătul coridorului european Rin - Main - Dunăre și deține aproape jumătate din cursul navigabil al Dunării, țara noastră a fost co-inițiator al Strategiei Dunării, alături de Austria, necesară pentru asigurarea cooperării statelor din bazinul Dunării, dar și pentru a le asigura acestora o dezvoltare economică și socială. La Strategia UE pentru Regiunea Dunării (SUERD), care a intrat în vigoare în iunie 2011, participă 14 state, din care nouă membre ale UE, dar și cinci care nu sunt membre ale UE.
AVANTAJELE NAVIGATORILOR Din actorii care s-au implicat de-a lungul timpului în SUERD și mai ales în îmbunătățirea navigației pe ape interioare face parte și Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale - CERONAV. ”CERONAV este una din instituțiile care au avut curajul să se înhame la a fi lideri de proiect într-un program transnațional, în a coordona parteneri din mai multe state, în proiectele NELI și HINT”, a declarat coordonatorul din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Andreea Pena, prezentă ieri la un seminar găzduit de CERONAV în cadrul SUERD. Spre exemplu, proiectul HINT, ajuns la final în 2014, este o continuare a proiectului NELI și aduce numeroase avantaje navigatorilor români. Cel mai important este faptul că, prin intermediul proiectului HINT, CERONAV a avut posibilitatea de a contribui la inițiativele de armonizare a pregătirii și instruirii personalului navigant fluvial la nivel european.
CURS OBLIGATORIU În cadrul seminarului organizat ieri la Constanța, oaspeți veniți din toată țara au avut prilejul să participe la o demonstrație în care cursanți ai CERONAV au executat sărituri de la 2,5 metri în bazin. Și nu oricum, ci în condiții extreme, de vânt și ploaie, simulate, bineînțeles, cu ajutorul unor generatoare. ”Cursul de tehnici individuale de supraviețuire pe mare este obligatoriu pentru toate tipurile de personal de la bordul navelor, atât pentru personalul auxiliar, cât și pentru personalul care face parte din echipajul de exploatare și întreținere a navei sau pentru cei care dețin fucții superioare”, a precizat directorul de dezvoltare din cadrul CERONAV, Ciprian Plăcintă.