Conform prevederilor art. 11 şi următoarele din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului României nr. 97/14.07.2005 - privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, aprobată prin Legea 290/2005 - persoana care a împlinit 14 ani, precum şi posesorul unui act de identitate expirat sînt obligaţi să se prezinte la sediul Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţa Persoanelor, pentru a-şi reglementa situaţia.
În acest sens, cetăţenii care nu deţin act de identitate sau prezintă act de identitate cu termen de valabilitate expirat, a căror fizionomie nu mai corespunde cu cea din actul de identitate, acte ce conţin modificări sau sînt deteriorate, sînt îndrumaţi la ghişeul Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţa Persoanelor (str. Ştefan cel Mare nr. 103) pentru obţinerea unor documente de identitate valabile.
Conform prevederilor Ordonanţei nr. 97/2005 - cuantumurile amenzilor pe linia evidenţei populaţiei sînt următoarele: în cazul pierderii actului de identitate, deteriorării, furtului, distrugerii - 25 lei la 50 lei, neanunţarea în termen de 24 de ore a furtului actului de identitate sau de 15 zile a pierderii acestuia, se sancţionează cu amendă de la 25 lei la 50 lei. În cazul în care se schimbă domiciliul sau reşedinţa şi persoana în cauză nu se prezintă la Serviciul Public Comunitar pentru reglementarea situaţiei, cuantumul este de la 40 lei la 150 lei.