Începutul anului şcolar este aşteptat de elevi cu nerăbdare (abia aşteaptă să se reîntâlnească cu colegii de clasă pentru a le povesti ce au făcut în vacanţa de vară), dar şi cu regretul pierderii zilelor în care nu trebuiau să-şi facă griji privind temele. Pentru profesori şi părinţi, însă, începutul anului şcolar înseamnă revenirea la coşmarul în care s-a transformat, în ultimii ani, învăţământul românesc, din cauza subfinanţării. Având în vedere efectele dezastruoase asupra Şcolii româneşti ale guvernărilor precedente, reprezentanţii grupului informal de gândire şi de acţiune „România vie” au înaintat clasei politice o scrisoare în care îşi exprimă îngrijorarea faţă de calitatea actului educaţional din prezent. „Protestăm faţă de starea deplorabilă în care o clasă politică incapabilă şi egoistă a adus învăţământul din România, făcând ca un sistem didactic de mare calitate şi care a produs numeroase valori, unele de talie internaţională, să ajungă un Auschwitz al experimentelor pe minţile şi viitorul câtorva generaţii, o pepinieră de non-valori şi actuale sau viitoare cazuri sociale”, se arată în scrisoarea deschisă trimisă de membrii „România vie”. În acelaşi document se precizează faptul că principala resursă a ţării noastre o reprezintă oamenii, nu gazele de şist sau aurul, iar, din această perspectivă, Educaţia şi Sănătatea sunt esenţiale pentru atingerea unui standard de viaţă şi civilizaţie ridicat.
PROPUNERI PENTRU SALVAREA EDUCAŢIEI Pentru a preveni declinul definitiv şi irevocabil al Educaţiei, reprezentanţii „România vie” fac apel căre Parlament, Guvern şi popor pentru a lua o serie de măsuri. „În ansamblu, grupul „România vie” ar cere şi preşedintelui (aplicarea unor măsuri în vederea îmbunătăţirii actului educaţional - n.r.) dacă România ar avea, în acest moment, un preşedinte legitim”, se mai arată în scrisoare. Printre măsurile solicitate de membrii grupului se numără şi introducerea învăţământului obligatoriu de 12 clase, urmat de intrarea în câmpul muncii sau de continurea studiilor în cadrul unităţilor de învăţământ superior sau a şcolilor post-liceale, readucerea învăţământului obligatoriu la statutul de gratuitate, inclusiv prin revizuirea actualului sistem de manuale care obligă părinţii la achiziţionarea de caiete şi culegeri suplimentare. De asemenea, se mai cere punerea la punct a unui sistem eficient de orientare şcolară, identificarea aptitudinilor copiilor de la vârste fragede şi îndrumarea lor, dar mai ales a părinţilor, spre şcoala potrivită.
109.604 ELEVI CONSTĂNŢENI ÎN NOUL AN Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, la nivelul judeţului nostru, în anul şcolar care începe sunt înscrişi 110.304 elevi, dintre care 19.000 preşcolari, 33.259 în învăţământul primar, 26.645 în învăţământul gimnazial, 25.500 în învăţământul liceal, 5.200 în învăţământul profesional şi 700 în învăţământul post-liceal. În ceea ce priveşte avizele sanitare, 292 de unităţi de învăţământ deţin respectivele autorizaţii de funcţionare, 49 nu au reuşit să obţină avizele până la începerea anului şcolar, iar în cazul a 109 unităţi, respectivele autorizaţii erau în curs de obţinere. În ceea ce priveşte clasele pregătitoare, deşi sunt câteva unităţi în care mobilierul special nu a sosit, încă, directorii au găsit alternative, astfel încât noul an şcolar începe fără probleme. „Sunt unităţi de învăţământ în care s-a folosit mobilier pentru clasa I, iar în alte şcoli, cum este şi Şcoala Gimnazială Ghindăreşti, clasele pregătitoare au fost amenajate în cadrul grădiniţelor care fac parte din structura unităţii respective”, a declarat purtătorul de cuvânt al ISJ, prof. Cristina Ivan. O situaţie mai dificilă este cea legată de numărul de cadre didactice, existând câteva cazuri în care, deşi posturile au fost ocupate în urma concursului de ocupare a catedrelor, dascălii respectivi nu s-au prezentat la locul de muncă, renunţând la post. „Facem tot posibilul pentru a soluţiona aceste situaţii. Până la găsirea unor înlocuitori, directorii unităţilor trebuie să se îngrijească ca orele de curs să se desfăşoare normal. Prin urmare, după începerea anului şcolar, copiii nu vor avea de suferit din acest motiv”, a mai spus prof. Ivan. În judeţul Constanţa sunt 235 de clase pregătitoare, pentru care au fost formate 239 de cadre didactice.