TEHNOLOGIA, PE PRIMUL LOC Apple a rămas cel mai valoros brand din lume, fiind evaluat în acest an la 185 miliarde de dolari, cu 1% mai mult faţă de 2012, în timp ce Google, plasat pe poziţia a doua, a avansat cu 5%, la 113,67 miliarde de dolari. Valoarea combinată a brandurilor din Top 100 se situează la 2.600 de miliarde de dolari, în urcare cu 77% faţă de 2006, arată studiul realizat de compania Millward Brown Optimor pentru grupul WPP. Podiumul este completat de IBM, cu 112,54 miliarde de dolari. Google a făcut schimb de locuri cu IBM, care ocupa în precedenta ediţie a studiului locul secund. Companiile din telecom şi sectorul tehnologic continuă să domine topul, cu 29 de branduri cu o valoare cumulată de peste 1.000 de miliarde de dolari. Dintre cele mai valoroase zece branduri din lume, şase provin din IT şi telecom: Apple, Google, IBM, AT&T, Microsoft şi China Mobile. Visa a consemnat cel mai puternic avans al valorii brandului în Top 10, cu o creştere de 46% faţă de anul anterior, în timp ce Microsoft a înregistrat cea mai mare scădere, de 9%.
Toyota, cu 24,4 miliarde de dolari, este cel mai valoros brand auto şi se plasează pe locul 24, urmat de BMW cu 24 miliarde de dolari, Mercedes-Benz pe 43, cu 17,95 miliarde de dolari, Nissan pe 86, cu 10,2 miliarde de dolari şi Volkswagen, pe ultimul loc al clasamentului general, cu 8,8 miliarde de dolari. Louis Vuitton, pe locul 29, a rămas cel mai valoros brand de lux din lume, chiar dacă a înregistrat o scădere de 12%, la 22,7 miliarde de dolari.
ŞMECHERII FISCALE Apple nu prea are timp să se bucure! O subcomisie a Senatului american a acuzat compania că evită să plătească taxe de miliarde de dolari la nivel global prin exploatarea unor breşe legislative şi folosirea unor subsidiare din Irlanda care nu au rezidenţă fiscală în nicio ţară. Senatorii americani au publicat un raport de 40 de pagini asupra structurii internaţionale folosite de Apple în privinţa taxelor, înaintea audierii de ieri care a pus într-o lumină foarte proastă grupul IT.
Apple a folosit în mod elaborat breşe fiscale pentru a scăpa de plata taxelor, potrivit raportului. Astfel, compania a evitat în ultimii patru ani plata taxelor în SUA pentru o sumă de 44 de miliarde de dolari. Nu există, însă, indicii că Apple ar fi făcut ceva ilegal în încercarea de a-şi reduce contribuţiile la stat. Cele mai surprinzătoare descoperiri includ folosirea de subsidiare nerezidente din Irlanda, prin care este dirijată cea mai mare parte a profiturilor. Una dintre acestea, Apple Sales International, nu a plătit practic taxe la vânzări de 74 de miliarde de dolari între 2009 şi 2012. În 2011, subsidiara a plătit taxe de zece milioane de dolari la profituri de 22 miliarde de dolari, o rată de 0,05%. În plus, investigaţia a relevat că Apple a încheiat un acord special cu Irlanda pentru a plăti un impozit pe profit de 2%, cu mult sub nivelul de 12% practicat de statul europen, pentru companii. În declaraţia pregătită pentru audiere, reprezentanţii Apple au negat folosirea unor şmecherii fiscale pentru a-şi reduce obligaþiile fiscale şi a afirmat că este cel mai mare plătitor de taxe pentru companii din SUA.
NOI TAXE Apple este al treilea mare grup american din sectorul tehnologic verificat de comisia Senatului, după Microsoft şi Hewlett-Packard. Verificările la Apple ar putea declanşa noi discuţii privind structura codului fiscal al SUA. Congresul şi Casa Albă dezbat o eventuală reducere a ratei de impozitare de 35% pentru companii. Şi la nivel internaţional ar putea fi reluate discuţiile pentru limitarea practicilor de evitare a plăţii taxelor. Tema se va afla inclusiv pe agenda următorului summit al statelor membre G8.
CEI DIN URMĂ... Samsung, concurentul principal pentru Apple pe piaţa smartphone, se află abia pe poziţia 30, cu un brand evaluat la 21,4 miliarde de dolari, în urcare însă cu 51% faţă de anul anterior. Grupul sud-coreean a urcat 25 de locuri comparativ cu anul trecut. Facebook a coborât 12 locuri şi a ajuns pe 31, după ce valoarea brandului a căzut cu 36% într-un an, la 21,26 miliarde de dolari. În contrast cu declinul celei mai mari reţele de socializare din lume, echivalentul chinez al Facebook, Tencent, a urcat cu 52%, la 27,3 miliarde de dolari, şi se află pe locul 21, cu 16 poziţii mai sus faţă anul precedent. Tencent are aproape 800 de milioane de utilizatori activi, faţă de peste 1,1 miliarde în cazul Facebook. Yahoo! a intrat în top 100 după ce numirea unui nou director anul trecut a susţinut preţul acţiunilor şi aprecierea valorii brandului. Astfel, Yahoo! se află pe poziţia 92, cu o valoare a brandului de 9,83 miliarde de dolari.