“ArcelorMittal dă o lovitură incorectă intereselor de afaceri româneşti”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Potrivit autorităţilor portuare constănţene

“ArcelorMittal dă o lovitură incorectă intereselor de afaceri româneşti”

Social 28 Iulie 2009 / 00:00 653 accesări

Transportul materiilor prime prin portul bulgar Burgas este mai scump de patru ori decît prin portul Constanţa, şi mai lent, iar ArcelorMittal dă „o lovitură clar incorectă” afacerilor româneşti, renunţînd la serviciile Comvex Constanţa, susţin reprezentanţii firmei constănţene şi ai autorităţilor portuare. „ArcelorMittal Galaţi nu are niciun argument economic pentru aprovizionarea cu materie primă pe ruta Burgas-Canalul Bîstroe, în dauna rutei Constanţa - Canalul Dunăre - Marea Neagră. Realitatea contrazice absolut toate argumentele domnului Thierry Le Gall (director general executiv al Diviziei de sud-est a ArcelorMittal - n.r.)”, se arată într-un comunicat comun al Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CN APM), Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CN ACN) şi firmei Comvex Constanţa. Potrivit directorului general al Comvex, Viorel Panait, costul integral al transportului prin Constanţa este de 5,77 euro/tonă, incluzînd comisioanele şi asigurarea mărfurilor, în timp ce costul tranzitului prin Burgas este cuprins între 16,13 şi 19,13 euro/tonă. De asemenea, terminalul Comvex s-a angajat prin contract să ofere ArcelorMittal, cel mai mare grup siderurgic din lume, o viteză de descărcare a mărfii de 45.000 tone/zi, în situatia în care condiţiile tehnice de la terminalele din Burgas nu permit viteze de descărcare mai mari de 20.000 tone/zi. Replica celor trei companii constănţene vine ca urmare a afirmaţiilor făcute săptămîna trecută de Thierry Le Gall, prin care acesta a respins acuzaţiile reprezentanţilor Comvex, potrivit cărora compania siderurgică ar încălca legea concurenţei folosind portul Burgas pentru importarea materiei prime. Le Gall a afirmat că decizia a fost luată exclusiv pe considerente economice, din cauză că ArcelorMittal nu a putut încheia un contract ferm şi sigur cu Comvex: „Trebuia să găsim o alternativă. Singura problemă pe care o avem cu Comvex este siguranţa. Dacă am putea încheia cu ei un contract competitiv pe termen lung nu ar fi nicio problemă. Dar astăzi, preţul de la Comvex este mai mare decît cele de pe piaţa internaţională a porturilor. Nu putem să cerem Guvernului gaz mai ieftin, energie mai ieftină şi, în acelaşi timp, să punem în pericol acest ajutor cumpărînd serviciile scumpe de la Comvex”. La rîndul lor, reprezentanţii celor trei companii susţin că în portul Burgas au acces doar navele de capacitate redusă, de 80.000 tone, fapt care scumpeşte cu 6-9 euro fiecare tonă de minereu, în timp ce în portul Constanţa pot fi acostate nave de capacitate mare, de pînă la 220.000 tone. „Prin urmare, afirmaţia domnului Thierry Le Gall potrivit căreia preţurile din Burgas ar fi mai convenabile este nefondată, deoarece valoarea acestor servicii tocmai s-a mărit de circa trei ori, ca urmare a taxelor suplimentare care trebuie plătite”, a explicat Viorel Panait. În opinia reprezentanţilor celor trei companii româneşti, refuzul ArcelorMittal de a folosi portul Constanţa pentru fabricile sale din Estul Europei este „o lovitură clar incorectă dată intereselor de afaceri româneşti”, în legătură cu acest caz fiind sesizate Consiliul Concurenţei, precum şi ministerele Economiei şi Transporturilor.



12