„Arheologia şi educaţia”, manifestare inedită la Hîrşova

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Arheologia şi educaţia”, manifestare inedită la Hîrşova

Cultură 22 Septembrie 2008 / 00:00 1506 accesări

La Hîrşova a avut loc, sîmbătă, o manifestare inedită, dedicată tuturor iubitorilor de istorie, dar în special elevilor şi cadrelor didactice. Intitulat „Porţile deschise ale arheologiei”, evenimentul a debutat la Primăria Hîrşova cu dezbaterea ,,Arheologia şi educaţia. Forme de colaborare dintre şcoală şi muzeu”. Întreaga acţiune a fost organizată de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie din Constanţa, Muzeul Carsium - Hîrşova şi Primăria oraşului Hîrşova, împreună cu Liceul teoretic „Ioan Cotovu” şi Şcoala nr. 1 din Hîrşova. La eveniment au participat profesori şi învăţători de la Liceul „Ioan Cotovu” şi Şcoala nr. 1, iar profesorul Ilie Ceauşu a deschis discuţiile prin prezentarea unui succint material care a evidenţiat rolul şi locul istoriei locale în formarea şi educarea elevilor. S-a insistat mult şi pe colaborarea dintre şcoală şi muzeu, lecţiei de istorie ţinută între vitrinele şi materialele dintr-un muzeu revenindu-i un rol major în educarea tinerilor. La rîndul său, prof. Teodor Popescu a scos în evidenţă faptul că vizita într-un muzeu poate şi trebuie să servească actului educativ, indiferent de disciplina predată. Ca profesor de limba română, acesta a putut să constate, cu prilejul unei activităţi desfăşurate la Muzeul Carsium, în urmă cu un an, cu o clasă de la profilul filologie, faptul că „elevii au trăit un adînc sentiment de emoţie asemănător cu cel din ,biserică”. De asemenea, în cadrul aceluiaşi eveniment, profesorul Alexandru Dogaru, un entuziast al cunoaşterii istoriei locale, a împărtăşit auditoriului eforturile din ultimele decenii pe lîngă autorităţile locale pentru reabilitarea unor personalităţi istorice hîrşovene, cum sînt cele din familiile Cotovu, Oancea, Papuc. În nenumărate rînduri s-au făcut demersuri pentru ca numele acestora să fie acordat unor străzi, parcuri, instituţii de cultură. În acest fel se conştientizează cel mai bine, la nivelul unei comunităţi mici, rolul şi locul acestora în decursul istoriei şi pot servi ca repere pentru educaţia tineretului şi nu numai.

Responsabilul Muzeului Carsium, dr. Nicolae Constantin: „Deşi sîntem într-o perioadă de recesiune educativă, arheologia, istoria şi muzeul pot juca un rol important în actul educativ, trebuie doar identificate căile şi mijloacele pentru a ajunge aici”

Profesorul Ion Bărbuţ a evocat importanţa arheologiei şi a cunoaşterii valorilor materiale din muzee în educarea elevilor. În activitatea din anii trecuţi a fost prezent cu elevii săi la muzeul din localitate şi a putut să constate că efectul acestor demersuri educative a fost mult sporit faţă de orele obişnuite ţinute în clasă. Profesoara Mariana Bucşan a invocat nevoia de a se pune un accent sporit pe istoria locală, pentru că de aici trebuie să se pornească în educarea tinerei generaţii. În calitate de dirigintă, aceasta a subliniat că, în primul rînd, s-a asigurat de faptul că elevii au luat cunoştinţă de istoria locală, după care a organizat excursii pentru a cunoaşte valorile cultural-istorice din împrejurimi (cetatea de la Capidava, Adamclisi, Muzeul de Artă de la Topalu), dar şi la Bucureşti şi în ţară, pentru vizitarea monumentelor istorice, muzeelor de istorie şi ştiinţele naturii. Directorul Şcolii nr. 1 Hîrşova, profesoara Camelia Şerban, a insistat pe nevoia de organizare a unor activităţi în parteneriat, lucru susţinut şi de alţi participanţi la activitate. Dumitru Ifrim, administrator public, reprezentant al autorităţii locale, a ţinut să asigure participanţii de sprijinul Primăriei Hîrşova, atît în gestionarea monumentelor, cît şi în valorificarea acestora. Discuţiile s-au prelungit mult peste timpul afectat, la ele participînd şi Sorin Nechita, un adevărat veteran al şantierelor arheologice de la Hîrşova, care a ţinut să amintească bogăţiile extraordinare ale localităţii şi necesitatea punerii acestora în valoare: monumentele istorice, cadrul natural şi apele termale.

Participanţii şi-au exprimat dorinţa de a vedea muzeul, expoziţia cu materialele descoperite în această campanie şi de a continua acolo discuţiile. Vizita s-a prelungit mai ales în faţa standului cu materialele descoperite la cetatea Carsium, în această vară. Au fost prezentate, la cererea participanţilor, între care s-au aflat şi grupuri de elevi, obiecte de valoare, precum: vase şi fragmente de epocă medievală şi romană, obiecte din bronz, os, piatră, fragmente de vase din sticlă, monede.

Evenimentul a continuat cu o vizită la şantierul de la cetatea Carsium. Deschis pe data de 1 iulie, acesta îşi va închide porţile la 30 septembrie. „În ansamblu, acţiunea a fost interesantă şi importantă, mai ales pentru muzeul din localitate. S-a putut vedea, cu această ocazie, că activitatea instituţiei se bucură de atenţie din partea locuitorilor oraşului şi au fost identificate noi forme de a întări colaborarea cu şcolile, în vederea educării tineretului, aspect de care toţi cei care lucrează în muzee sînt foarte interesaţi. S-a demonstrat că, deşi sîntem într-o perioadă de recesiune educativă, arheologia, istoria şi muzeul pot juca un rol important în actul educativ, trebuie doar identificate căile şi mijloacele pentru a ajunge aici”, a subliniat responsabilul Muzeului Carsium, dr. Nicolae Constantin.



12