Procesul de preluare din carnetele de muncă a datelor privind perioadele de stagiu realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, pentru realizarea unei arhive electronice, ar putea fi prelungit pînă în 2010! Potrivit unui proiect al Ministerului Muncii, acţiunea de preluare a documentelor, dar şi de înscriere a veniturilor salariale aferente a început din 2006 şi se va finaliza în următorii doi ani. “Prin HG 36/2008, această perioadă a fost prelungită. Pentru derularea acestei acţiuni, potrivit hotărîrii Guvernului nr. 1768/2005, cu modificările şi completările ulterioare, au fost încheiate contracte anuale cu Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale. Scopul acestei acţiuni este de a crea o bază de date la nivel naţional cu istoricul perioadelor de asigurare şi a veniturilor tuturor asiguraţilor sistemului public de pensii în vederea asigurării unor proceduri mai sigure de stabilire a drepturilor de pensii şi pentru realizarea unei mai bune deserviri a cetăţeanului”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ. Proiectul stabileşte prelungirea termenului pînă la 31 decembrie 2010, această perioadă fiind necesară pentru prelucrarea tuturor carnetelor de muncă care fac obiectul acestei acţiuni. Crearea arhivei electronice prin scanarea carnetelor de muncă va permite realizarea unei legături între imaginea documentului şi datele aflate pe suportul electronic, avînd drept cheie de legătură şi de identificare codul numeric personal. Iniţiatorii proiectului de act normativ precizezază că pentru efectuarea acestei operaţiuni a fost necesară achiziţionarea unor aparate de scanat cu un grad de fiabilitate ridicat, care să permită lucrul în două schimburi timp de doi ani, în condiţiile asigurării unei calităţi ridicate a imaginii scanate. De asemenea, a fost necesară achiziţionarea unor licenţe de utilizare a software-ului specializat pentru manipularea imaginilor scanate. De asemenea, autorităţile apreciază că odată cu realizarea unei baze de date electronice cu privire la istoricul asigurării pentru toţi asiguraţii angajatorii nu ar mai fi implicaţi în procesul de întocmire şi depunere a dosarelor de pensionare, fiind astfel simplificată activitatea compartimentelor de resurse umane ale agenţilor economici.