Ministerul Apărării (MAp) a respins cele şapte transportoare Piranha din lotul al doilea pe care firma elveţiană Mowag trebuia să le livreze, încă din octombrie 2008, şi, deşi ar fi trebuit să facă acest lucru încă de la început, a introdus recent un act adiţional în contract care să garanteze repararea tuturor defecţiunilor tehnice ale blindatelor de către producător. Potrivit unui document intern al armatei, firma elveţiană Mowag a încălcat, în repetate rînduri, contractul pe care îl încheiase cu MAp, prin care se angaja că va livra 31 de transportoare blindate pentru trupe 8x8 Piranha III, în schimbul a 58.859.410 euro, fără TVA. De-abia după atribuirea contractului(!), armata a solicitat companiei străine să certifice faptul că produsul livrat României este omologat cu armatele altor ţări membre NATO şi UE şi că se află în înzestrarea a cel puţin unei armate din cadrul NATO. Astfel, avînd în vedere că transportoarele din lotul al doilea nu corespundeau cerinţelor, armata a considerat că nu sînt îndeplinite sarcinile contractuale referitoare la semnarea Certificatului de Acceptanţă pentru cele şapte blindate. În consecinţă, Comisia a propus Romtehnica să nu fie mandatată să semneze certificatul de acceptaţă pînă la remedierea neconformităţilor constatate. Prevederea era menţionată explicit în caietul de sarcini, la capitolul „Cerinţe obligatorii”. „Deşi MAp a solicitat, în mod repetat, furnizarea de către Mowag de dovezi obiective din care să reiasă îndeplinirea cerinţei anterior menţionate, acestea nu au fost obţinute”, încearcă să justifice sursele din armata lipsa unei condiţii care ar fi trebuit trebuit să stea la baza contractului de achiziţie. Pentru primul lot de blindate, livrat în România în perioada 23-25 aprilie 2008, specialiştii Apărării au constatat existenţa a 21 de neconformităţi tehnice grave şi 36 de acte de reclamaţie, care au făcut imposibilă continuarea sau îndeplinirea misiunilor: „Sistemele şi subsistemele la care au apărut defecţiuni de nivel I sînt: mitraliera calibrul 12.7 mm, ghidajul de alimentare cu muniţie, software-ul sistemului de armament, monitorul de la mecanicul conductor, motoarele de acţionare a sistemului de armament, releul regulator de tensiune din compunerea instalaţiei electrice a transportorului, alternatorul din compunerea instalaţiei electrice şi mecanismul de acţionare a frînei”, se arată într-un document al MAp. Deşi o parte dintre blindate au fost deja trimise în Afganistan, totuşi, nu au fost rezolvate decît jumătate dintre problemele semnalate chiar dacă Mowag a desfăşurat lucrări de remediere a acestor defecţiuni, din luna iulie pînă în decembrie 2008.
Oficialii MAp le-au cerut explicit producătorilor elveţieni ca testele suplimentare să se efectueze „obligatoriu” înainte de livrarea celui de-al doilea lot de transportoare către Statul Major al Forţelor Terestre. Firma Mowag a refuzat propunerea părţii române, de modificare a procedurii de acceptanţă, şi tratîndu-şi partenerii de discuţii ca pe nişte amatori, a precizat că este dispusă să discute asupra unui pachet de măsuri corective…numai după semnarea acceptanţei de către Romtehnica! În replică, MAp a respins cele şapte transportoare Piranha din lotul al doilea şi a transmis producătorului să îşi însuşească modificările apărute în contract. Totodată, armata a sistat şi livrarea pieselor de schimb pentru transportoarele amintite, întrucît s-au constatat numeroase neconcordanţe cantitative şi valorice între prevederile listei de piese de schimb prevăzute în contract şi cele care au fost livrat efectiv de către elveţieni. Conform planului de măsuri tehnice, propus de Mowag, data estimată pentru reluarea acceptanţei lotului II a fost 12 mai 2009, iar pentru finalizarea acesteia este preconizată la data de 22 iunie 2009. Suma alocată pentru achiziţia transportoarelor este de 58.859.410 euro.