În plină criză financiară şi cu bugetul drastic micşorat, armata română va face reparaţii la aeronavele de luptă MIG 21 LanceR. Conform angajamentelor NATO luate de Ministerul Apărării (MAp), avioanele ar fi trebuit scoase din uz pînă în 2013. Şeful Forţelor Aeriene, gen. Ion Aurel Stanciu, spune că avioanele amintite vor intra, începînd cu acest an, într-un amplu program de modernizare: „La nivelul Statului Major al Forţelor Aeriene, Serviciul Logistic a întocmit un plan de mentenanţă care cuprinde măsuri de generare şi regenerare cu resursă tehnică a aeronavelor MIG 21 LanceR, inclusiv în anul 2013”. Gen. Stanciu a adăugat: „Priorităţile Forţelor Aeriene sînt generate de îndeplinirea obiectivelor ce revin României în cadrul Alianţei, de executare a Serviciului de Luptă-Poliţie Aeriană, Serviciului de Intervenţie Umanitară, dar şi de îndeplinire a programului de instruire în zbor a personalului navigant, în condiţii de deplină securitate”. Potrivit şefului Forţelor Aeriene, procesul de modernizare se va realiza treptat şi nu va cuprinde întreaga flotă de MIG-uri. Întrebat despre posibilitatea ca România să ceară sprijinul aliaţilor NATO pentru realizarea Serviciului de Luptă şi Poliţie Aeriană, gen. Stanciu a precizat: „Ar fi pentru prima dată în istoria modernă cînd România ar apela la ajutorul militar pentru îndeplinirea unor angajamente asumate\". Gen Stanciu afirmă că şi după ce vor fi modernizate, MIG-urile îşi vor îndeplini misiunile cu unele limitări legate în special de raza tactică de acţiune. „Vorbind despre fiabilitatea avioanelor de luptă, rata de apariţie a unui defect este de 1 la 6 ore de zbor, calculată analitic, fiind normal pentru această categorie. Totuşi, au fost constatate, în ultimul timp, unele defecţiuni în special la sistemul de avionică, ce nu au apărut pînă acum. Acest lucru a avut ca rezultat indisponibilizarea aeronavelor pentru o perioadă mai lungă”, a afirmat Stanciu. Nu de aceeaşi părere sînt însă specialiştii militari care spun că, odată ce avioanele sînt ieşite din uz, producătorul va fi absolvit de orice responsabilitate în cazul unor dezastre, vina aparţinînd în acest caz integral MAp. Pe 23 mai 1993, a fost semnat contractul prin care Elbit Systems din Haifa, Israel, se obliga să modernizeze 110 avioane MIG 21. Contractul era intermediat de statul român prin firma Aerostar Bacău, iar beneficiarul modernizării era Statul Major General al Armatei. Valoarea iniţială a contractului a fost de aproximativ 350 de milioane de dolari, iar avioanele urma să fie gata în 1997. La final, costurile s-au ridicat la peste 500 de milioane de dolari, iar procesul de „cosmetizare” a avioanelor s-a încheiat în 2002. În prezent, Forţele Aeriene au în exploatare 50 de MIG-uri. Din 1993 şi pînă azi, opt piloţi şi-au pierdut viaţa în accidente provocate de prăbuşirea unor MIG-21 în Timişoara, Olt, Bacău, Teleorman, Cluj sau Constanţa. MIG-urile s-au dovedit periculoase chiar şi atunci cînd nu s-au prăbuşit: în octombrie 2002, un proiectil al unui avion MIG 21 Lancer aflat în zbor a căzut la 70 metri de un parc de rezervoare al Petrom Bacău. Ulterior, s-a stabilit că societatea Aerostar Bacău a conectat, în planul de modernizare a avioanelor de vînatoare MIG-21 Lancer, un conductor greşit de la trenul de aterizare la încărcătura explozivă: cînd se retrăgea trenul de aterizare, cădea bomba!…