Potrivit unui comunicat al Ministerul Apărării Naţionale (MapN), principala problemă în cazul achiziţiei avionului multirol pentru Forţele Aeriene este găsirea banilor necesari. Achiziţia trebuie să fie în raport cu prevederile Legii bugetului de stat pe 2009, de cerinţele Ministerului Finanţelor Publice cu privire la încadrarea în nivelul maxim anual al creditelor bugetare şi de angajamentele repartizate Apărării, dar mai ales de contextul crizei financiare internaţionale.
Ministerul Apărării recunoaşte că acest demers va trebui realizat în „contextul actualelor constrîngeri existente pe piaţa internaţională, inclusiv în România, potrivit bugetului pe 2009, avînd cheltuieli în valoare de 7,65 miliarde de lei, respectiv 1,3% din PIB. Achiziţia este afectată şi de complexitatea legislaţiei privind finanţarea programului care se aplică acestui proiect de investiţii, respectiv OUG 111/2006, privind finanţarea unor proiecte de investiţii şi care necesită o perioadă mai lungă de un an pînă la finalizare. Potrivit Apărării, prin aplicarea prevederilor acestui act normativ, plăţile vor fi eşalonate pe durata a 10 - 15 ani de la livrarea primelor echipamente. Contractul pentru avioane multirol a fost readus în discuţie săptămîna trecută, după ce preşedintele PSD, Mircea Geoană, a declarat că România va renunţa probabil anul acesta la a cumpăra avioane de luptă în valoare de cîteva miliarde de dolari din cauza lipsei de fonduri. \"Este în afara oricărei discuţii să cumpărăm avioane anul acesta într-o situaţie atît de dificilă. Avem cîteva tranzacţii în desfăşurare care vor fi menţinute, avem trupe în Afganistan şi cred că investiţiile în capacitatea trupelor noastre desfăşurate în străinătate este prioritatea numărul unu\", a menţionat liderul PSD. În ciuda faptului că România se confruntă cu o criză economică majoră, ministrul aflat la conducerea Ministerului Apărării, Mihai Stănişoară, declară însă că achiziţionarea avioanelor reprezintă o “îndeplinire a angajamentelor asumate faţă de NATO” şi a precizat că decizia se va lua în cadrul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Pentru a îndeplini cerinţele NATO, România este condiţionată să înlocuiască MIG-urile 21 cu avioane noi. Cinci companii sînt în competiţia pentru care românii vor trebui să strîngă cureaua pentru mai mult de patru miliarde de euro! Statul român ar avea de ales între F-16 construit de Lockheed Martin Corp, F-18 construit Boeing Co, Rafale construit de compania franceză Dassault, Gripen construit de grupul suedez SAAB şi Eurofighter de la EADS.