Armatorii amînă plata marinarilor care protestează în Portul Constanţa

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Armatorii amînă plata marinarilor care protestează în Portul Constanţa

Social 26 August 2006 / 00:00 1006 accesări

În decurs de o săptămînă, reprezentantul în România a Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF), Adrian Mihălcioiu, a fost solicitat să intervină pentru rezolvarea nemulţumirilor a trei echipaje de marinari de pe tot atîtea nave aflate la operare în Portul Constanţa. Mai exact, este vorba despre marinarii aflaţi pe „Santa Claus”, în Portul Midia, cei de pe „Tortuga”, aflată la operare în dana 64 a Portului Constanţa şi „CGY - Svetlana”, din Portul Agigea. Încă de la acostarea în dana 111 a Portului Constanţa-Sud Agigea, echipajul de pe “CGY - Svetlana”, pavilion St. Kitts-Nevis, s-a plîns ITF-ului pe 22 august, fiind ultima solicitare înregistrată dintre cele trei, iar problema lor a fost rezolvată prima. “Cei nouă marinari ruşi care formează echipajul navei Svetlana, nu primiseră salariile de patru luni. La insistenţele ITF, armatorul a venit în România încă din noaptea de 22 spre 23 august, iar ieri după-amiază a plătit marinarilor salariile care însumau circa 50.000 de dolari”, a spus Adrian Mihălcioiu.

Dacă problema marinarilor de pe “CGY - Svetlana” s-a rezolvat relativ repede, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre personalul navigant angajat pe “Tortuga” şi “Santa Claus”. Practic, cei 19 marinari aflaţi pe tancul petrolier cambodgian (în urmă cu o lună şi-a schimbat pavilionul din Nigeria în Cambodgia) “Santa Claus” fac economie la mîncare şi apă. După ce timp de o săptămînă şi-au cumpărat singuri provizii şi apă, iar cei patru marinari români aflaţi în echipaj au mîncat zilnic acasă, la intervenţia ITF-ului armatorul le-a adus provizii. “Alimentele le vor ajunge pînă săptămîna viitoare pentru că şi ei fac economie, mai ales că cei patru constănţeni mănîncă mai mult acasă. E ridicol, dar asta este. Şi ei sînt conştienţi că abia săptămîna viitoare vor mai primi altele”, a spus Adrian Mihălcioiu. Acesta a adăugat că şeful vaporului, comandantul Vladimir Kisnichan, a ajuns la căpătul răbdării. “Mi-a spus că vrea să debarce. Mai mult, ameninţă că scufundă vasul, cred că este epuizat”, a explicat Mihălcioiu. ”Directorul firmei care agenturează nava, United Shipping Agency, Cătălin Trandafir, a spus că armatorul navei are o datorie totală de aprox. 200.000 euro, sumă pe care a promis că o va plăti la începutul săptămînii viitoare. “Nu ştiu dacă banii chiar vor intra în cont, dar asta a spus el. Vom vedea luni”, a spus Cătălin Trandafir.

Potrivit lui Mihălcioiu, marinarilor de pe “Tortuga” li se vor rezolva problemele tot luni. Aceştia nu şi-au mai primit salariile de mult mai multe luni, între 5 şi 11 luni, în funcţie de cum au ajuns la bordul navei. “Armatorul a spus că luni le va da salariile, adică în total 100.000 dolari, după care va schimba şi echipajul. Vom vedea dacă va fi chiar aşa. În caz contrar, un avocat îi va acţiona în instanţă, nava va fi scoasă la vînzare şi se vor plăti drepturile marinarilor”, a spus Mihălcioiu. În prezent, nava “Tortuga” este reţinută în Portul Constanţa de inspectorii Port State Control pentru deficienţe tehnice grave. Deşi nava a fost reţinută în urmă cu o săptămînă, comandantul nu a solicitat reinspecţia, ceea ce înseamnă că nu a remediat deficienţele.



12