După două luni în care au încercat să determine Ministerul Transporturilor (MT) să renunţe la disponibilizarea istorică a celor 12.000 de lucrători din calea ferată, ceferiştii au ieşit în stradă. Chiar dacă au încercat să scoată la proteste cel puţin tot atîţia participanţi cîţi a trecut ministrul Radu Berceanu pe linie moartă, sindicatele din calea ferată au \"asediat\", ieri, Bucureştiul cu peste 6.000 de oameni. Veniţi cu trenul din majoritatea zonelor ţării, inclusiv Constanţa, oamenii au început să se adune încă de la primele ore ale dimineţii în Gara de Nord. Pentru a respecta planul de protest aprobat de Primăria Capitalei, la ora 10.30 feroviarii şi-au început mitingul în faţa MT. Cei peste 6.000 de feroviari au cerut demisia ministrului Radu Berceanu, sindicaliştii aducînd, pe lîngă pancarte, şi un sicriu pe care scrie \"Nu îngropaţi Calea Ferată, domnule ministru!\". Nemulţumiţi de faptul că oficialul Constantin Axinia s-a declarat \"surprins\" de proteste, deşi acesta a fost cel care a condus negocierile pe marginea disponibilizărilor, sindicaliştii nu au pierdut ocazia de a-l taxa pe subsecretarul de stat. \"Acesta a greşit cînd a făcut, cu o zi în urmă, o conferinţă de presă fără să-i cheme pe sindicalişti la discucţii. Trebuia să ne cheme la discuţii, să ne spună de soluţia de a pensiona cei aproximativ 3.700 de salariaţi ai căii ferate, propunere pe care tot noi am înaintat-o, nu MT. Dacă ne chemau şi semnam un protocol în acest sens, nu mai ieşeam astăzi în stradă\", a declarat preşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa. Sindicaliştii au spus că, în Europa, calea ferată este prioritatea numărul 1, în timp ce, în România, niciun Guvern nu este interesat de acest sector, punînd industria auto pe primul plan, \"industrie care produce cele mai multe accidente\". \"În Europa, calea ferată este prioritatea numărul 1 din trei motive: este o economie din punct de vedere al combustibilului şi energiei, este mai sigură ca alte mijloace de transport şi pentru mediu, poluarea nu este ca pe celelalte zone de transport\", a afirmat şi prim-vicepreşedintele Federaţiei Mişcare-Comercial, Ion Molea. Potrivit sindicaliştilor, din 240.000 de salariaţi cîţi erau în 1990, au rămas 70.000 şi se doreşte disponibilizarea a încă 12.000. Protestatarii au arătat că singura soluţie de salvare a căii ferate şi pentru păstrarea locurilor de muncă este să iasă în stradă şi chiar să declanşeze greva. \"Dacă este necesar, vom declanşa şi greva pentru salvarea căii ferate\", a declarat preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu. După două ore de proteste, sindicaliştii au plecat în marş spre Piaţa Victoriei, pe traseul Calea Griviţei - strada Polizu - strada Buzeşti - Guvern, unde au depus un memoriu cu revendicările lor. \"Am avut patru vagoane pline cu oameni la protest, practic cei 1.000 de oameni care au fost anunţaţi pentru protest. Deşi ne-am dorit să discutăm cu Radu Berceanu, acesta a fost plecat din ţară, ceea ce înseamnă că trebuie să aşteptăm alte negocieri. Dacă nici în perioada următoare nu vom găsi înţelegere la autorităţi, după jumătatea lunii mai, vom deschide conflictul de muncă. Asta înseamnă o grevă de avertisment, dar dacă situaţia o va cere, sîntem decişi să mergem pînă la declanşarea grevei generale\", a declarat liderul Uniunii Sindicale \"Feroviarul\" Constanţa, Vasile Anghel.