Intenția legiuitorului, clară ca bună ziua în actualele reglementări RCA, intrate în joc la 16 septembrie, e să stabilească două metode de soluționare a despăgubirii victimelor accidentelor rutiere. Există varianta amiabilă, supusă unor criterii generale de evaluare, și cea judecătorească, în concordanță cu jurisprudența națională, dar și cu cea a CEDO și CJUE. Și totuși, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) elaborează un proiect de norme pentru aplicarea OUG privind RCA prin care arată că nu înțelege nimic, ba chiar încalcă toate regulile, întrucât vine cu prevederi care depășesc limitele actului normativ principal, avertizează cei de la Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație (AVAC) - „Nu se face diferența între procedura amiabilă și cea judecătorească, ceea ce creează confuzie și, implicit, duce la abuzuri în aplicarea legii. Totodată, criteriile de evaluare a daunelor materiale (folosite de ASF) nu sunt prevăzute în legea originală, iar obligativitatea plății daunelor este legată doar de hotărâri judecătorești definitive. Considerăm că, în realitate, ASF încearcă să impună reguli noi, care acoperă de fapt interesele asigurătorilor. Fie asta, fie vorbim despre carențe profesionale grave ale angajaților ASF“. De notat că atât Guvernul, cât și specialiștii în medicină legală subliniază necesitatea particularizării fiecărui caz de vătămare corporală; și asta pentru că stabilirea despăgubirilor nu trebuie să se limiteze la o simplă încadrare în anumite criterii incomplete, prestabilite și cu caracter general, potrivit AVAC - „Și totuși, arbitrul pieței se încăpățânează să forțeze norma juridică și să impună un sistem total abuziv, în contradicție cu normalitatea juridică internă“. De notat că Guvernul a adoptat miercuri HG privind stabilirea nivelului maxim al primelor de asigurare RCA, incluzând și tarifele pentru mașini electrice, omise în proiectul publicat de Finanțe. Polița maximă costă între 547 și 3.087 lei pe an, pentru autoturisme deținute de persoane fizice, respectiv între 943 și 7.534 lei pe an, pentru autovehicule de marfă.