E atâta circ cu legea RCA de nu-ți vine să crezi. În curând se împlinesc șase luni de când asigurătorii s-au jurat că nu mai scumpesc polițele RCA și au făcut orice, numai asta nu. Legea se negociază, după care e trimisă de ASF la Parlament, dar într-o formă care nu seamănă deloc cu cea agreată de transportatori. Culmea este că nici n-ar fi nevoie de toată șarada. Există o lege a concurenței, dată în... 1996, care-i permite Guvernului să intervină în sectoarele distorsionate ale pieței (precum cel al asigurărilor) și să impună limite de preț. Întrebarea de 1.996 de puncte e asta, însă - nu știu politicienii noștri legea sau pur și simplu sunt mai câștigați dacă închid ochii la abuzurile asigurătorilor?
PĂI ȘI PROTESTUL? Confederația Transportatorilor (COTAR), care doar ce-a renunțat la megaprotestul pascal, ca nu cumva să afecteze aprovizionarea cu cozonaci a pioasei Românii, cere acum Guvernului să dea OUG sau să uzeze de legea concurenței (în vigoare de prin '96), pentru a modifica legea RCA și a opri abuzurile asigurătorilor. Păi nu mai bine protestați, măi băieți? Nu, spun ei, că data aleasă era prea apropiată de Paște (păi alegeți altă dată...) și deja lumea interpreta politic întreaga aventură (și ce dacă...). Transportatorii spun că autoritățile pot institui un control al prețurilor polițelor obligatorii, pentru cel mult trei ani, care poate fi prelungit succesiv cu alte 12 luni (conform Legii 21/1996). Legea în cauză se referă clar la sectoarele economice sau la piețele în care concurența este exclusă sau substanțial restrânsă, așa cum este și piața RCA, spun cei de la COTAR. Cât despre OUG (o practică preferată de aleșii noștri, de altfel), transportatorii citează tot legea - „Pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă sau disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea lor. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin OUG pentru șase luni (cu posibilitatea de prelungire)“.
JOC MURDAR Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, remarcă faptul că, potrivit legislației în vigoare, „Guvernul putea aplica aceste prevederi ale legii concurenței și totul ar fi fost bine acum“ - „Ce să credem? Că cei din Guvern nu cunosc legislația? Sau că sunt interese de-a stoarce banii populației pentru polițe RCA majorate nejustificat, în unele cazuri cu 300%!“. COTAR cere Executivului să aleagă o variantă propusă și să rezolve măcar acum problema polițelor obligatorii. Pe de altă parte (dar de aceeași parte a baricadei), uniunea transportatorilor UNTRR contestă proiectul de lege RCA (re)transmis de ASF în Parlament - „Dacă legea trece, tarifele vor fi majorate din nou! Nu oferă predictibilitate într-o piață cu concurență perturbată, unde fiecare jucător face ce vrea, iar arbitrul ASF este depășit“. Transportatorii cer, printre altele, ca polițele RCA să poată fi încheiate pe 30 zile - 12 luni, cu posibilitatea suspendării.